Green Deal Grond-Weg-Waterbouw ondertekend
Met deze Green Deal wordt de overgang naar een duurzame spoor, grond-, water- en wegenbouwsector versneld. Hierbij wordt gewerkt met De Aanpak Duurzaam GWW; een praktische werkwijze om duurzaamheid in projecten concreet te maken, en die hulpmiddelen biedt (zoals een ambitieweb of CO2-prestatieladder) om in alle fasen van het proces de ambitie op het gebied van duurzaamheid te formuleren en te realiseren. Kern is dat vanaf een zo vroeg mogelijke fase in projecten zaken als energiebesparing, leefbaarheid en beperking materialen en grondstoffen, worden meegenomen in de ambities. Dit zonder vooraf generiek voor te schrijven wat de duurzaamheidseisen zijn.
Maximale duurzaamheidswinst
Per project moeten de kansen worden benut om zo maximale duurzaamheidswinst te creëren: minder onderhoud, leefbaarheid, veiligere oplossingen, beperking materialen en grondstoffen, energiebesparing, betere afstemming tussen projecten, CO2-reductie, meer doen met minder budget, sociale innovaties en recycling van materialen. Zo wordt een goede afweging gemaakt tussen People, Planet en Profit. Elke partij draagt verder bij naar haar eigen rol in projecten en zorgt zo samen voor een omslag in de sector. Leerervaringen tussen de deelnemers van de Green Deal worden onderling uitgewisseld.
Samenwerkingsverband
De partijen die de Green Deal nu hebben ondertekend zijn: Aannemersfederatie Nederland, Bouwend Nederland, Stichting CROW, FME-CWM, Gemeente Molenwaard, Gemeente Rotterdam, Koninklijke Metaalunie, Ministerie van Defensie, Dienst Vastgoed, Ministerie van EZ/ DLG, Ministerie van IenM en Rijkswaterstaat, MKB Infra, NLingenieurs, NVTB, ProRail, Provincie Gelderland, Provincie Overijssel, Provincie Utrecht, Railforum Nederland, Stichting SBRCURnet, Uneto-VNI, Unie van Waterschappen. Meerdere partijen hebben aangegeven dat ze ook willen aansluiten bij deze Green Deal. Daarom wordt er in de herfst een tweede ondertekenronde gehouden.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •