Gratis ov voor Noord-Groningse senioren en WVG-ers
De provincie Groningen en de gemeenten Winsum en De Marne lanceren in september een eenjarige proef met gratis busvervoer voor senioren en gehandicapten. Door gebruik te maken van beschikbare capaciteit van reguliere streekbussen in de daluren hopen de overheden de hoge kosten van het doelgroepenvervoer binnen de perken te houden.
Het gaat om een beperkt experiment op lijn 65 van Zoutkamp naar Groningen, waar voortaan gegarandeerd een bus met een lage vloer rijdt. Voor een bedrag van ongeveer 200.000 euro worden 20 haltes langs de route toegankelijk gemaakt. De haltes worden opgehoogd tot 18 cm, zijn bereikbaar via een hellingbaan en krijgen een abri die voldoende beschutting biedt. Het Universitair Medisch Centrum Groningen ligt langs de route. In Winsum bestaat de mogelijkheid om over te stappen op de eveneens toegankelijk gemaakte trein en in Groningen kan men op verzoek de reis vervolgen met het deeltaxisysteem van de stad.
De potentiële doelgroep bestaat uit ongeveer 600 personen, waarvan de helft fysiek in staat is om zelfstandig met de bus te reizen. De loopafstand tot de halte speelt in dit geval een vrij grote rol, waardoor naar schatting 100 tot 200 mensen daadwerkelijk van de bus gebruik zullen maken.
Projectleider Hans Werner van de provincie Groningen verwacht geen uitpuilende bussen. ‘Het vervoer is alleen gratis buiten de spits. Dan is er capaciteit genoeg. Ik zie deze mensen nog niet driemaal op een dag heen en weer reizen naar Groningen.’
WVG-ers maken nu nog gebruik van de RegioTaxi. Die rijdt alleen op bestelling, kent een gemiddelde bezettingsgraad van 1,1 en is daarmee vrij prijzig voor de opdrachtgevers: zo’n 3 euro per zone. Door WVG-ers die goed ter been zijn te stimuleren om met de streekbus te reizen, hoopt men geld te besparen op de inzet van taxibusjes.
Extra inzet van streekbussen is niet nodig. De beide gemeenten compenseren het OV-bureau voor de gederfde inkomsten en houden per saldo geld over ten opzichte van de huidige situatie. Het aanpassen van de haltes wordt gefinancierd uit een bestaand budget.
Het experiment moet inzicht verschaffen in de mate waarin toegankelijk openbaar vervoer een alternatief is voor WVG-vervoer en voor welk deel van de WVG-ers dit dan geldt. Op basis hiervan wordt het WVG-beleid al dan niet bijgesteld.
Tevens levert de proef bouwstenen op voor een door het OV-bureau op te stellen toegankelijkheidsplan voor de stad en provincie Groningen en Drenthe. Als het experiment aanslaat, worden mogelijk ook andere Noord-Groningse gemeenten erbij betrokken. In eerste instantie denkt de provincie aan het toegankelijk maken van de bundels Delfzijl-Appingedam-Loppersum-Ten Boer-Groningen en Uithuizen-Bedum-Groningen. Werner benadrukt dat het geen beleidsdoel is om het openbaar vervoer voor iedereen in de provincie gratis te maken.
Reactie plaatsen •