Gratis buskaartje trekt winkelpubliek
Wat kunnen winkeliers doen om meer publiek te trekken? Gratis buskaartjes verstrekken! Dat constateert Niels de Vries, werkzaam bij Advier.
‘In Apeldoorn is van december tot maart onderzocht hoe private partijen betrokken kunnen worden bij de promotie van het openbaar vervoer. Doel was niet om méér mensen met de bus te laten reizen, maar om winkeliers te laten zien dat: ‘hoe beter bereikbaar het winkelgebied is, hoe hoger de vastgoedwaarde wordt en hoe meer klanten uitgeven’.
Idee was om tien winkeliers te laten deelnemen aan de proef. Uiteindelijk waren er ruim 80 winkeliers die buskaartjes voor een volgend bezoek uitdeelden aan klanten die minimaal tien euro besteedden. Klanten gingen net wat meer besteden.’
De promotiecampagne werd opgezet vanuit Veolia, provincie Gelderland en de gemeente Apeldoorn. Er zijn in totaal 60.000 buskaartjes verstrekt. De Vries: ‘Goede bereikbaarheid zorgt voor goede opbrengsten. Winkeliers en verkeerskundigen moeten rekening houden met de groep klanten die het meest besteedt. Nu richten ze zich meer op publiek dat met de auto komt, dan op het wandelend en fietsend publiek. Uit Engels onderzoek blijkt dat de maandelijkse besteding omgekeerd evenredig is met de snelheid van het vervoer: voetgangers en fietsers besteden meer dan automobilisten. Advier gaat deze data in samenwerking met internationale partners ook voor Nederland verzamelen.
Auteur: Joske van Lith
Winkeliers kunnen meer publiek trekken door gratis buskaartjes te verstrekken, constateert Niels de Vries van Advier.
Reactie plaatsen •