Geslaagde pilot synchromodaal transport
Synchromodaal transport leidt niet alleen tot economische winst, maar kan ook leiden tot aanzienlijk meer goederenvervoer via spoor en binnenvaart in plaats van over de weg.
De kern van synchromodaal transport is dat opdrachtgevers (verladers, expediteurs, reders) niet meer vooraf bepalen via welke modaliteit het transport moet plaatsvinden. De logistieke dienstverlener krijgt ruimte om dat zelf te bepalen en bijvoorbeeld meer via de binnenvaart of het spoor te doen. Zo kunnen containers die minder haast hebben wellicht beter via de binnenvaart of het spoor.
Hogere aandelen spoor en binnenvaart
In een periode van drie maanden zijn de effecten van synchromodaal transport onderzocht op de corridor Rotterdam-Moerdijk-Tilburg. Met medewerking van een groep verladers (Fuji, Samsung en Sony) konden de logistieke dienstverlener een flexibele modaliteitskeuze maken. Het blijkt dat er aanzienlijk hogere aandelen binnenvaart en spoor gerealiseerd worden dan voor het goederenvervoer van en naar de Rotterdamse haven gemiddeld het geval is. Het aandeel wegvervoer is 19 procent in plaats van 57 procent, het aandeel binnenvaart is 46 procent in plaats van 33 procent en het aandeel spoor is 35 procent in plaats van 10 procent.
Keuzes
In de pilot was de rol van BTT in Tilburg cruciaal. De drie verladers, Samsung, Sony, Fuji, zijn in Tilburg alle drie klant van deze trimodale inlandterminal, die voor hen het gehele traject vanaf de Rotterdamse haven organiseert. Containers komen in Rotterdam aan op één van de ECT-terminals op de Maasvlakte en BTT kiest dan voor een van de vijf manieren waarop de containers naar Tilburg worden gebracht: rechtstreeks per vrachtwagen is een mogelijkheid, maar het kan ook per binnenvaartschip van de Maasvlakte naar inlandterminal MCT in Moerdijk en vervolgens van hieruit per truck naar de verlader, of bijvoorbeeld per trein naar BTT en dan per truck naar de verlader. Zo kon BTT steeds de meest optimale keuze maken en dan blijkt dat binnenvaart en trein aan populariteit winnen.
Trimodaal knooppunt
Een opvallend resultaat van de pilot, vindt Arno van Rijn van ECT: ‘Rail en barge blijken een uitstekend alternatief te zijn voor goederenstromen waarvan je zou verwachten, gezien bijvoorbeeld hun hoogwaardigheid, dat ze traditioneel met de truck worden vervoerd.’
Ook op andere trajecten is synchromodaal transport een mogelijkheid, denkt Van Rijn van ECT. ‘Ja, het kan ook elders omdat synchromodaal transport op veel manieren kan worden ingericht en er ook gradaties mogelijk zijn. Ook met slechts een beperkte
implementatie kunnen al goede resultaten worden behaald. Randvoorwaarden voor een
succesvolle implementatie van het gehele concept zijn er wel: de aanwezigheid van een trimodaal knooppunt, samenwerking en afstemming, voldoende volume door bundeling, een netwerk met voldoende corridors, en de verlader moet a-modaal boeken toestaan.’
Vervolg
Initiatiefnemer van de proef is het Strategisch Platform Logistiek. Minister Schultz, die de resultaten van de pilot op 13 juni overhandigd kreeg, reageerde enthousiast en kondigde meer proeven aan. De pilot op de route Rotterdam-Moerdijk-Tilburg werd eind 2011 door de ministers Schultz en Verhagen gelanceerd.
Auteur: Karin Broer
Reactie plaatsen •