Gemeenten krijgen rol in aanleg elektrische oplaadpunten
Netbeheerders willen weten wat het betekent voor het elektriciteitsnetwerk als iedereen om zes uur thuiskomt en de elektrische auto op hetzelfde moment oplaadt, meldt Onoph Caron, directeur van E-laad. Een deel van de laadpalen wordt aangeboden aan gemeenten, de rest is beschikbaar voor mensen die een elektrische auto kopen. Zij krijgen een laadpunt bij hen in de buurt, maar wel in de publieke ruimte zodat deze voor iedereen beschikbaar is.
Advies
Caron ziet 2011 als een sleuteljaar: ‘Ik verwacht dat we eind van het jaar 1000 oplaadpunten hebben gerealiseerd. We moeten ontwikkelingen voorblijven. 'Daarom adviseert hij gemeentelijke verkeerskundigen nu al de processen intern bij de gemeenten op orde te maken en niet te wachten totdat de automobilist om een oplaadpunt vraagt.'
Pilot
De pilot duurt in eerste instantie tot 2012; afhankelijk van hoe snel elektrische auto’s worden verkocht. Daarna is het de bedoeling dat marktpartijen het werk van E-laad.nl overnemen. Caron: ‘Oplaadpunten zijn namelijk duur, dat kun je niet terugverdienen met alleen elektriciteit verkopen. Maar dat is niet onze opdracht. Wij willen weten wat automobilisten doen.’
Informatie
Meer informatie op www.e-laad.nl
Auteur: Joske van Lith
Twee oplaadpunten in gebruik bij het WTC Expo in Leeuwarden
Reactie plaatsen •