Gelderland op weg naar integratie regiotaxi en openbaar vervoer
In navolging van Regio Twente heeft de provincie Gelderland één provinciaal call center aanbesteed voor de regiotaxi. Voor de uitvoering van de ritten zijn vier deelconcessies gegund. Anders dan in Twente, waar met dit gescheiden ritaanvraag en vervoersysteem een betere dienstverlening wordt beoogd, wordt in Gelderland via het call center eveneens gewerkt aan een optimale integratie van regiotaxi en openbaar vervoer.
De exploitatie van een provinciaal call center voor de Gelderse regiotaxi is (voorlopig) gegund aan PZN (Personen en Zorgvervoer Nederland). Voor de uitvoering van de ritten zijn vier deelgebieden voorlopig gegund aan Vijfstromenland (Rivierenland), DVG-personenvervoer (Achterhoek), Regiotaxi De Vallei (De Vallei) en Betuwe Express (IJsselstreek). Dit vervoer gaat in op 1 januari 2007.
De gescheiden trajecten tussen ritaanvraag en uitvoering heeft net als in Regio Twente onmiddellijk voordeel voor de klant omdat voor de hele provincie één herkenbaar nummer gekozen kan worden om een regiotaxirit te bestellen. Ook is hiermee een betere controle en handhaving op het uitgevoerde vervoer mogelijk. Daarnaast wil provincie Gelderland op termijn een stap verder gaan en komen tot optimale integratie van regiotaxi en openbaar vervoer. Via het provinciale call center zouden reizigers kunnen worden geïnformeerd over de mogelijkheden die het openbaar vervoer biedt voor (een deel van) hun reis van a naar b. Twee experimenten met deze vorm van geïntegreerd Wvg-vervoer lopen momenteel in de provincie. Beide worden gesubsidieerd door het innovatieprogramma openbaar vervoer van de provincie Gelderland. Eén ervan is het Buxi-experiment. Dit betreft een samenwerkingsverband tussen Arriva (busvervoer) en regiotaxivervoerder Vijfstromenland (www.buxi.nl ).
De tweede proef, het zogenoemde Syntus plus-project, combineert naast bus en regiotaxo ook de trein. In deze proef worden reizigers die een regiotaxirit aanvragen geïnformeerd over de (vaak ook goedkopere) mogelijkheden die het openbaar vervoer biedt voor hun reis of voor een deel ervan. Mocht de reiziger besluiten om een deel van de reis met bus of trein te ondernemen, dan kan het voor- en/of natransport van deur naar halte en van halte naar deur met een strippenkaart worden betaald. Ook geldt tijdens het project een aansluitgarantie van 10 minuten van taxi op ov. De resultaten van deze proef worden verwacht in september. Vastgesteld is wel al deze proef bekend is geraakt bij 50 procent van de bevolking in de Achterhoek en dat maar liefst 80 procent na de eerste kennismaking aangeeft vaker gebruik te willen maken van het systeem.
Op 28 september besluit gedeputeerde Staten over de gunningen.
Reactie plaatsen •