De pilot met het afsluiten van een deel van de Weesperstraat krijgt voorlopig geen vervolg. In juni en juli 2023 werd een deel van het gebied afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. De afsluiting zorgde voor extra drukte op omliggende straten. Ook nood- en hulpdiensten ondervonden hinder van de 'Wessperknip'. De pilot zorgde voor verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van het autoverkeer, maar niet voor minder ongevallen.
Geen vervolg 'Weesperknip'
Foto: Shutterstock
In het pilotgebied reden 9500 minder auto's per dag. In de rest van het centrum nam het autoverkeer met 8 procent af. Dat blijkt uit de evaluatie. In een paar straten werd het juist drukker. In de Kattenburgerstraat en de op de Zeeburgerdijk nam het autoverkeer met maar liefst 40 procent toe, op de Piet Heinkade met 20 procent. Desondanks concludeert wethouder Melanie van der Horst dat er 'per saldo een flinke afname te zien is in het pilotgebied.'
In het gebied verbeterde de luchtkwaliteit en verminderde de geluidsoverlast. Op de verkeersveiligheid had de pilot echter niet het beoogde gunstige effect. Sterker nog, het aantal meldingen van gevaarlijke verkeerssituaties nam juist toe. Het ging dan bijvoorbeeld om autoverkeer dat het fietspad gebruikte om blokkades te vermijden.
De aanrijtijden van nood- en hulpdiensten namen ook toe: ambulances waren 15 seconden langer onderweg naar een noodgeval, brandweer 35 seconden langer. De aanrijtijden bleven wel binnen de normen.