Geen nieuwe tunnel maar nog een brug in Rotterdam
In Rotterdam komt er nog een brug bij. De brug zal ruimte bieden aan een tramlijn, fietsers, voetgangers en "mogelijk" ook auto's. Het Rotterdamse College kwam afgelopen maand met een rapport. De gemeenteraad zal daarover beslissen.
Er is al langer sprake van een nieuwe verbinding over de Maas. In 2019 bleek al dat deze in Rotterdam zou komen en niet tussen Krimpen aan den Ijssel en Ridderkerk. Het Rotterdams College van Burgemeesters en Wethouders komt met een verdere uitwerking.
De Erasmusbrug, de Willemsbrug en...
Het is opvallend dat er wordt gekozen voor een derde brug. De omwonenden en gemeenteraad hebben namelijk hun voorkeur uitgesproken voor een tunnel. Uit het rapport van het Rotterdams College blijkt dat de brug veel goedkoper is: de brug bedraagt zo'n 1 miljard euro, terwijl de tunnel 2,5 tot 3,8 miljard euro zou kosten.
Daarbij is het de bedoeling dat er ook ruimte is voor voetgangers en fietsers op de brug. Een tramlijn tussen Kralingse Zoom en het Zuidplein loopt ook over de brug. Het stadsbestuur pleit niet voor een volwaardige autoverbinding, dat zou de verkeersdrukte in de omgeving niet ten goede doen. Zij zien zelf een "autoluwe" wegverbinding als één van de mogelijkheden.
Een nieuw permanent station
Een ander onderdeel van deze plannen is een nieuw permanent station in Rotterdam Zuid: Stadionpark. Op dit moment wordt deze alleen gebruikt als Feyenoord speelt. De gemeente heeft ook nog plannen met de A16, die over de Van Brienenoordbrug loopt. Als kers op de taart wil de gemeente een nieuwe buslijn realiseren, eentje tussen Zuidplein en Centraal Station, door de Maastunnel.
De plannen dragen bij aan de bereikbaarheid van Rotterdam Zuid. De gemeente probeert al jaren lang in samenwerking met het Rijk de leefbaarheid te verbeteren. Het plan is om voor 15.000 banen binnen 45 minuten reistijd te zorgen. De hogeschool en universiteit zijn ook sneller te bereiken via deze weg en zelfs de woningbouw op Zuid en andere stadsdelen wordt vereenvoudigd op deze manier. Er zouden volgens het College 50 tot 70 duizend woningen kunnen worden gerealiseerd op deze manier.
Investering in Rotterdammers
Wethouder Vincent Karremans, (Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit, VVD): "Deze brug is een levenslijn voor Rotterdam Zuid, een must voor de ontwikkeling en versterking van de stad en daarmee een logische vervolgstap na de Erasmusbrug. Het is geen investering in beton en staal maar een investering in Rotterdammers."
In november gaat het stadsbestuur van Rotterdam om de tafel met omliggende gemeentes, de provincie en het Rijk. Eind 2023 zal de gemeenteraad zich over het plan uitspreken.
Reactie plaatsen •