Geen burgercontrole meer bij digitaal parkeerbeheer
Bewoners van Haarlem menen dat de digitale parkeerhandhaving hen buitenspel zet nu een parkeerrechtendatabank en scanauto zorgen voor efficiëntie in (bijna) optima forma. Verdwenen is de papieren vergunning achter de voorruit; alleen handhavers kunnen zien of er met recht wordt geparkeerd.
Het Haarlemse digitaliseringstraject ging in 2007 van start omdat de gemeente de parkeerhandhaving en uitgifte van parkeervergunningen efficiënter wilde maken en de burgers meer handhaving wensten. Per 1 januari van dit jaar zijn beide wensen grotendeels gerealiseerd. Het gros van de parkeervergunningen is opgenomen in een digitale databank; in 2011 volgen onder meer de bezoekersparkeerschijven.
Afname foutparkeerders
Volgend op Amsterdam, koos Haarlem voor een digitale databank in combinatie met een scanauto. Deze scant kentekens van geparkeerde auto’s en stuurt de gegevens naar de database. Als er een ‘witte plek’ wordt gesignaleerd, krijgt de handhaver een melding op zijn handcomputer. Na controle schrijft deze digitaal een boete uit. De auto scant maximaal 1500 kentekens per uur. Omdat de databank nog niet compleet is, zijn dat nu nog 1000 kentekens per uur. De gemeente verwacht een afname van foutparkeerders.
Geen burgercontrole
Inwoners zien ook nadelen. Zij hebben nu minder zicht op andermans parkeerrecht. Volgens een bewoonster was voorheen aan de parkeervergunning te zien of er fout werd geparkeerd. Regelmatig belden bewoners – met name wanneer ze zelf hun auto niet kwijt konden – met het verzoek te controleren. De gemeente geeft aan dat parkeervergunningen daarvoor nooit zijn bedoeld en dat je deze klacht in andere steden nauwelijks hoort. De ervaringen van het eerste halfjaar worden binnenkort geëvalueerd.
Auteur: Jacques Lorsheijd
In tegenstelling tot de neutraal donkerblauwe Amsterdamse scanauto, is de Haarlemse bewust als handhavingsauto herkenbaar
Reactie plaatsen •