Gedrag van fietsers en voetgangers ten opzichte van automatisch rijdende auto
Niet alle kwetsbare verkeersdeelnemers zijn voelen zich veilig bij automatisch rijdende auto’s. Maar zolang zij niet overtuigd zijn van hun veiligheid, zullen zij zich ook behoedzamer gedragen. Deze inventarisatie maakt het SWOV op basis van internationale studies die zijn gedaan naar de interactie tussen automatisch rijdende auto’s en fietsers en voetgangers.
Bij veel studies wordt gekeken vanuit het perspectief van het voertuig en de technologie om fietsers en voetgangers te detecteren, maar niet vanuit het perspectief van de fietser en voetganger. In het rapport Safe interaction between cyclists, pedestrians and automated vehicles (R-2016-16), inventariseert SWOV de kennisleemtes die er zijn over de veilige interactie tussen automatisch rijdende auto’s en kwetsbare verkeersdeelnemers, bezien vanuit het perspectief van de fietsers en voetgangers.
Interpreteren moet je leren
De automatisch rijdende auto’s moet niet alleen leren om fietsers en voetgangers te detecteren, maar ook om hun gedrag te voorspellen én interpreteren. Daarvoor moet er meer bekend worden over het gedrag van de kwetsbare verkeersdeelnemers ten opzichte van de automatisch rijdende auto.
Dooronderzoeken
“Op deze en andere vragen moeten we een antwoord zien te vinden, dat is nodig om ervoor te kunnen zorgen dat het verkeer er echt veiliger op gaat worden zodra automatisch rijdende auto’s grootschalig de weg op gaan,” zegt prof. dr. Marjan Hagenzieker van SWOV. “In 2017 gaan we verder met het onderzoek hiernaar.”
Verder lezen
SWOV schreef ook het rapport Veilig naar het verkeer van de toekomst, waarin ontwikkelingen worden beschreven bij de automatisering van het verkeerssysteem en welke kansen en risico’s deze ontwikkelingen bieden.
Reactie plaatsen •