Gebruikers inzetten voor extra vitale inrichting
Burgers en economisch belanghebbenden zijn prima in staat om zelf projecten te trekken voor betere pleinen met goede ruimte voor lopen en fietsen. Deze visie brengt de Amerikaanse organisatie Project for Public Spaces (PPS) in praktijk.
Vooral in economisch moeilijke tijden biedt onze ‘omgekeerde methode’ perspectief’, zegt Fred Kent, directeur van PPS in zijn hoofdkantoor in Manhattan, New York, ‘misschien wordt het zelfs vaker noodzaak om zo te werken.’ De aanpak van PPS leidt tot oplossingen die effectief (draagvlak, optimaal gebruikersgericht) en efficiënt (snel, kostenbesparend) zijn, vertelt hij. ‘Ontwerpers en overheden zijn bij onze projecten veel minder dominant.’
De werkelijke economisch- en sociaal betrokkenen bij een plein, route of corridor hebben de hoofdrol. Dat zijn gebruikers, eigenaren, huurders en investeerders. Hoe dat werkt? Eerst ontwikkelen zij, begeleid door PPS, in korte tijd een visie: wat willen we, hoe moet de inrichting er globaal uitzien en wie zijn nodig voor uitvoering? Verdere uitwerking en realisatie wordt vervolgens uitgevoerd als één grote, te voeren campagne.
PPS, grotendeels gefinancierd door private fondsen en het Habitatprogramma van de Verenigde Naties, sloot recent haar 2500e project af. Deze projecten zijn de afgelopen 35 jaar uitgevoerd in 40 landen wereldwijd en in alle 50 staten van de VS. De PPS-projecten lopen uiteen van herinrichting van pleinen in Schotland en in Montenegro, een nieuwe markt voor Pedra Branca (Brazilië) tot en met veiliger kruispunten in Stamford, Connecticut.
Ook Fred Kent en zijn mensen adviseerden zeer divers: Bijvoorbeeld over hoe openbaarvervoerhaltes het beste zijn te combineren met woningbouw (Amerikaanse staat New Yersey), over de inrichting van het centrale waterfront in Hong Kong. En ook kregen ongebruikte straatblokken in buurten van Chicago een nieuwe bestemming.
Tegelijkertijd worden op grote schaal, maar steeds in overzichtelijke groepen, trainingen gegeven voor ontwikkelaars, activisten, ambtenaren, ontwerpers en verkeerskundigen.
Meer info: www.pps.org
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •