Functionele luchtvaart stijgt op
Twee nieuwe Nederlandse luchtvaartbedrijfjes richten zich op zakenreizen per vliegtuig. De komst van de bedrijven is een gevolg van de prijsdaling in het segment lichte straalvliegtuigen. Voor de groep reizigers die extra wil betalen voor dichter landen bij de uiteindelijke bestemming is dit een gewenste aanvulling.
In januari startte Bikkair en in augustus Sky-Taxi. Beide bedrijven richten zich op de zakenreiziger. Beide bieden een snelle reis zonder overstappen naar Europese bestemmingen. En beide vliegen met een Citation Mustang, een zogenaamd very light jet, een licht klein straalvliegtuig dat, omdat het maar een korte start- en landingsbaan nodig heeft, terechtkan op 1200 vliegvelden in Europa. Zo kan dus dichter bij de uiteindelijke bestemming worden geland. Oprichter Roland Kortenhorst van Sky-Taxi, voorheen CDA-kamerlid, kent het vliegpatroon van een zakenreiziger als geen ander. Ook was hij directeur van een scheepsbouwbedrijf. ‘Onze klanten zaten vooral in havensteden. Dat betekende geregeld dat ik drie dagen van huis was voor een onderhoud van een uur of vier. Soms gingen we met zijn drieën. Met Sky-Taxi vertrek je ‘s morgens en ben je ‘s avonds weer thuis.’
Heel veel duurder hoeft het niet te zijn. Een retour met Sky-Taxi kost tussen de 5000 en 8000 euro. Als je alle kosten van vlucht en overnachting bij elkaar optelt zit je ook aan zo’n bedrag. Leendert Bikker van het vergelijkbare Rotterdamse Bikkair, noemt het ‘een intelligent alternatief voor de hogesnelheidslijn, auto en de traditionele luchtvaart’. Helemaal nieuw is de zakenluchtvaart overigens niet. Frits Philips zorgde al voor een airstrip bij zijn fabriek in Drachten, zodat hij daar snel en makkelijk kon komen. Een bedrijf als het Amerikaanse Netjets biedt al lang zakentrips aan, ook in Europa. De zakenluchtvaart was tot voor kort alleen weggelegd voor de zeer rijke en absolute top van het bedrijfsleven. Met de komst van de very light jets, die de laatste jaren in prijs zijn gedaald (nu tussen de 2 en 3 miljoen euro), lijkt het mogelijk een nieuwe markt aan te boren van zakenlieden die regelmatig naar Europese bestemmingen reizen.
Bikkair vliegt inmiddels meerdere keren per week en verwacht binnen het jaar zes vliegtuigen in de lucht te hebben. Ook Kortenhorst is vol goede moed. Hij denkt dat hij op termijn met 26 à 30 mustangs zal vliegen. Voor het starten van een luchtvaartbedrijf is het nodige papierwerk vereist, waaronder een AOC (Air Operator Certificate). Bikkair heeft een eigen AOC. Sky-Taxi, dat binnenkort het luchtruim kiest, vliegt op het AOC van Allplanes, de moedermaatschappij waaronder ook de historische vliegtuigen van de Dutch Dakota Association vallen.
Kortenhorst vindt deze vorm van luchtvaart maatschappelijk verantwoord: ‘Deze mensen maken geen reisjes voor de lol. Ze zijn verantwoordelijk voor honderden banen. We zijn vestigingsplaats van grote holdingen, dan moet je dit soort faciliteiten hebben. Het is puur functionele luchtvaart.’
Reactie plaatsen •