Fryslân legt landbouwpad aan
De N392 tussen Gorredijk en Terwispel krijgt een speciaal landbouwpad, naast het fietspad. De provincie Fryslân legt dit halfverharde pad aan voor landbouwvoertuigen maar ook langzaam verkeer als paard en wagens en brommobielen kan het gebruiken.
Het 2 kilometer lange landbouwpad komt in de berm, in de zogenaamde obstakelvrije zone, tussen de rijbaan en het fietspad te liggen. De proef is een uitwerking van het beleid van de provincie om naar innovatieve oplossingen te zoeken voor het landbouwverkeer. Behalve het pad tussen Gorredijk en Terwispel, wordt er later dit jaar ook een dergelijk pad op de N357 tussen Stiens en Hallum aangelegd. Dirk Lont, projectleider van de provincie: ‘We doen dit op wegen met meer dan 10.000 motorvoertuigen per etmaal, waar de trekkers een probleem vormen voor de doorstroming van het autoverkeer en waar we trekkers niet tussen de fietsers willen hebben vanwege de verkeersveiligheid.’
Ander langzaam verkeer
Ook tussen Stiens en Hallum komt het pad in de vier meter brede berm te liggen. Lont: ‘Die strook is breed genoeg en de kans dat een auto van de hoofdrijbaan, de bocht uit vliegt en op een voertuig op het landbouwpad botst, achten wij miniem.’ Behalve trekkers mogen ook andere langzame voertuigen als brommobielen, paard en wagens en SRV-wagens op het speciale pad.
Onderzoek
Tussen Gorredijk en Terwispel krijgt het pad de trekken van een zandpad, al wordt het wel zodanig ‘gestabiliseerd’ dat het goed berijdbaar is voor alle voertuigen. Er worden drie verschillende soorten halfverharding uitgetest. Na 3 jaar wordt gekeken welke het beste bevalt. Tussen Stiens en Hallum wordt het pad van betonplaten gemaakt. Lont noemt het een ‘relatief dure oplossing’, voorlopig blijft het dan ook bij deze twee eerste landbouwpaden.
Uniek voor Nederland
Behalve de aanleg van de, voor Nederland unieke, landbouwpaden nam de provincie Fryslân meer innovatieve maatregelen op het gebied van landbouwverkeer. Zo stelde de provincie de hoofdrijbaan van de weg Leeuwarden - Stiens open voor tractoren, vanwege het vele fietsverkeer op de parallelweg.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Landbouwpaden komen er vooral waar de trekkers een probleem vormen voor de doorstroming van het autoverkeer (foto: ANWB/AVD)
Reactie plaatsen •