Friese, Drentse en Noord-Hollandse wegen kunnen veiliger
De provinciale wegen in Friesland, Drenthe en Noord-Holland zijn niet veilig genoeg. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB. Verbetering van deze wegen kan leiden tot duizenden minder verkeersslachtoffers.
Van de provinciale wegen in Drenthe, Friesland en Noord-Holland krijgt 60% twee veiligheidssterren. Om als veilig te gelden, moet een weg minimaal drie sterren scoren. Ongeveer een derde (31%) van de Drentse provinciale wegen zit op dit niveau. Meer dan de helft (60%) scoort in het onderzoek niet meer dan twee sterren en 6% scoort zelfs maar één ster.
1500 minder slachtoffers
Om de bewuste wegen op het minimale veiligheidsniveau van drie sterren te brengen, is een investering nodig van 128 miljoen euro in Drenthe, 90 miljoen in Friesland en 257 miljoen in Noord-Holland. De wegen worden dan bijvoorbeeld voorzien van geleiderails (vangrails), van rammelstroken en/of extra rijstroken. Als de provincie in 20 jaar naar deze verbetering zou toewerken, vallen in Friesland en in Drenthe in deze periode respectievelijk 679 en 750 minder verkeerslachtoffers. In Noord-Holland gaat het zelfs om 1775 minder slachtoffers.
EuroRAP
De ANWB heeft bij haar onderzoek gebruik gemaakt van de EuroRAP-methode. Hierbij wordt de veiligheid van de weg gemeten aan de hand van de wegkenmerken, en vervolgens uitgedrukt in een aantal sterren. Deze wetenschappelijk erkende methode wordt in binnen- en buitenland al 10 jaar met succes toegepast. De rapporten zijn per provincie te raadplegen.
Provinciale wegen beslaan 6% van het totale Nederlandse wegennet. Toch valt hier ruim een kwart van alle verkeersslachtoffers. Dit heeft te maken met de relatief hoge snelheid waarmee hier wordt gereden, met tegenliggers en gevaarlijke obstakels langs de weg. Dit leidt niet zelden tot ernstige bermongevallen, frontale aanrijdingen en aanrijdingen met bomen, ongevallen met een vaak dramatische afloop.
Veiliger wegen
Op de Nederlandse wegen vallen elk jaar 650 doden en ongeveer 19.000 ernstig gewonden. Dat komt neer op bijna twee doden en 52 ernstig gewonden per dag. De ANWB wil met haar onderzoek bijdragen aan een verbeterde veiligheid van de Nederlandse provinciale wegen.
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •