Frankrijk moet openbare laadinfrastructuur nog opladen
Frankrijk zet zwaar in op elektrisch rijden en subsidieert de aankoop van een elektrische auto met maar liefst 6.300 euro. Een openbare laadinfrastructuur ontbreekt vooralsnog.
Fransen parkeren meestal op eigen terrein en kunnen hun auto vaak thuis opladen. Werkgevers moeten de mogelijkheid bieden elektrische voertuigen op te laden zodra ze beschikken over een eigen parkeergarage met meer dan 40 plaatsen. Geschat wordt dat de openbare laadpalen tussen de 5 en 10 procent van alle oplaadpunten gaan uitmaken.
De Franse staat ondersteunt de ontwikkeling van laadinfrastructuur met subsidies aan lagere overheden. Tot nu toe maken 15 stadsregio’s hier gebruik van. In een aantal gevallen liep de installatie van laadpalen over de lancering van een gesubsidieerd project met elektrische deelauto’s, onder andere in Nice, Parijs en Bordeaux. De aanbieder van de elektrische deelauto is dan verplicht ook laadpalen voor particuliere elektrische voertuigen aan te bieden.
Er zijn geen doelstellingen voor de laadinfrastructuur voor Frankrijk als geheel geformuleerd. Op Chargemap, de ‘wikipedia voor oplaadpunten’, zijn 2.650 oplaadpunten in Frankrijk in kaart gebracht met 13.114 stekkers. Ter vergelijking; in Nederland zijn 4.622 oplaadpunten met 7.565 stekkers aangemeld. Ook de interoperabiliteit staat nog in de kinderschoenen. Er is sinds eind 2013 een eerste interoperabele tankpas, die bezig is door zo veel mogelijk laadpalen te worden geaccepteerd.
Auteur: Joske van Lith
Franse laadpaal voor particulieren
Reactie plaatsen •