Filepakket: blokrijden, opzwaaien en dynamische verkeersregeling
Rijkswaterstaat en het KLPD hebben een maand lang gezamenlijk een pakket aan filemaatregelen uitgeprobeerd op de knelpunten Hoevelaken en Eemnes. Blokrijden - het fysiek temperen van de filesnelheid, of juist opzwaaien van ongewenst stilstaand verkeer - maar ook dynamische strookafsluiting en dynamische snelheidssignalering werden, afhankelijk van het verkeersbeeld, flexibel ingezet tijdens de ochtendspits bij Hoevelaken en tijdens de avondspits bij Eemnes.
Gedurende de proefperiode van 16 januari tot 16 februari poogden Rijkswaterstaat en het KLPD in een gezamenlijke actie de netwerkcapaciteit rond Amersfoort zo goed mogelijk te benutten tijdens de ochtend- en avondspits. Naast een aantal dynamisch-verkeersmanagementmaatregelen werd ook fysieke menskracht van beide partijen ingezet. Iedere ochtend- en avondspits stonden een motorrijder van het KLPD en een weginspecteur van Rijkswaterstaat paraat om zo nodig fysiek in te grijpen, bijvoorbeeld door met de file mee te rijden. ‘De aanwezigheid van de politie zorgt er vaak al voor dat mensen zich beter gaan gedragen‘, aldus Marleen Noordman, hoofd van de regionale verkeerscentrale Utrecht en projectleider van de fileproef.
Ook als het verkeer ongewenst ging stilstaan, bijvoorbeeld doordat er op de andere weghelft iets gebeurde, werd het verkeer ‘opgezwaaid’. En ook konden de functionarissen besluiten om elk op een rijstrook voor de file uit te rijden om zo de filesnelheid te temperen. Tegelijkertijd zorgden de dynamische rijstrookdosering en snelheidssignalering boven de weg voor optimale capaciteit. Dat begon al ’s ochtends om half zeven op de A28 richting Utrecht met dynamische snelheidsignalering van 70 km/uur. ‘Daarmee konden we het begin van de spits rustig inleiden’, aldus Noordman. Zonodig volgde later een doseerkruis op één van de rijstroken ten behoeve van invoegend verkeer vanaf de A1 richting Utrecht. ‘Op netwerkniveau zie je op de A1 regelmatig een terugslagfile ontstaan doordat de invoegcapaciteit op de A28 te beperkt is’, verklaart Noordman. ‘s Middags vanaf half vier werden soortgelijke maatregelen toegepast op het knooppunt Eemnes, waar het verkeer uit de richting Utrecht (A27) de A1 optrekt richting Amersfoort. Hier werd als eerste op de A1 de snelheid verlaagd naar 90 km/uur, zonodig gevolgd door een doseerkruis om de invoegers vanaf de A27 ruimte te geven. Welk effect deze gezamenlijke aanpak heeft gehad, met name op netwerkniveau, wordt naar verwachting begin maart bekendgemaakt, als de verkeerskundige analyse van de proef wordt afgerond.
Reactie plaatsen •