'Fietsverklikker’ beïnvloedt rijsnelheid automobilisten
Het elektronisch waarschuwingssysteem op een kruising nabij het Zeeuwse Grijpskerke zorgt dat de rijsnelheid van automobilisten daalt en geeft fietsers een veilig gevoel, zo blijkt uit een onderzoek door studenten van de NHTV in Breda. Uit enquêtes blijkt dat automobilisten bewust hun snelheid verlagen en dat fietsers zich veiliger voelen dan voorheen.
De ‘fietsverklikker’ is een elektronisch waarschuwingsbord dat op gevaarlijke oversteekplaatsen zonder verkeerslichten automobilisten attendeert op overstekende fietsers. In april - in de Wereldverkeersveiligheidsweek - werd de eerste verklikker in Nederland geplaatst op een kruising bij Grijpskerke.
Een maand na plaatsing van de borden hebben studenten van de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer een klanttevredenheidonderzoek uitgevoerd. De oplichtende borden moeten de rijsnelheid van de automobilisten ter hoogte van de fietsoversteek verlagen om zo de veiligheidsbeleving van de overstekende fietsers te verhogen. Om de effecten te bepalen, zijn een nulmeting en een nameting uitgevoerd. Hierbij zijn de rijsnelheden van het gemotoriseerd verkeer gemeten en de fietsintensiteiten ter hoogte van de fietsoversteek bepaald. Ook zijn tijdens de nameting enquêtes gehouden onder fietsers en automobilisten.
Na plaatsing van de verklikker daalde de gemiddelde snelheid ter hoogte van de fietsoversteek van 75 kilometer per uur naar 72 kilometer per uur. Uit de enquête blijkt dat het merendeel van de automobilisten zelf heeft gezien dat het bord op gaat lichten wanneer fietsers worden gedetecteerd. Bijna iedere automobilist zegt zijn rijgedrag aan te passen op het moment dat het bord oplicht. Driekwart van de fietsers zeggen de oversteek als veilig genoeg te ervaren. Tweederde van de ondervraagde fietsers geeft aan zich met deze borden veiliger te voelen dan voorheen. De helft van de fietsers merkt bovendien op dat auto’s langzamer rijden ter hoogte van de fietsoversteek.
Het 'kliksysteem’ heeft een aantal voordelen; de kosten zijn relatief gering en er hoeft niets aan de weg te worden veranderd. Ook is er geen extra ruimte nodig voor drempels of rotondes. Het systeem kost 70.000 euro, inclusief ontwikkelingskosten. Vanuit de Brede Doel Uitkering ontving het Waterschap Zeeuwse Eilanden een bijdrage van 35.000 euro.
Reactie plaatsen •