Fietstransferium onder verhoogd station Houten
Houten wil fietsers een extra duwtje in de rug geven. Vooral in het voor- en natransport naar het station. Een nieuw fietstransferium à 6,5 miljoen euro, te realiseren in samenhang met de ontwikkeling van het nieuwe stadshart, moet het plaatselijke fietsaandeel van 42 procent op afstanden tot 7,5 km nog verder opvijzelen.
Het fietstransferium biedt plaats aan 2200 tweewielers. Dat is meer dan de circa 1800 plaatsen die nu te vinden zijn rond het Houtense station. Maar belangrijker nog is de extra kwaliteit die de gemeente de fiets-/treinreiziger wil bieden.
Dat begint al bij aankomst, vertelt gemeentelijk beleidsmedewerker verkeer en vervoer Herbert Tiemens. Bij het binnenrijden worden de fietser op panelen direct de aankomst- en vertrektijden van treinen gepresenteerd. Verdere voorzieningen bestaan uit informatie over Houten en omgeving, fietspompen en een oplaadstation voor elektrische fietsen.
Wie per trein in Houten arriveert kan een routekaartje naar de plaats van bestemming uit laten printen om daar vervolgens bijvoorbeeld met een gehuurde OV-fiets naartoe te rijden.
Het fietstransferium zit pal op het spoor. Of beter gezegd: eronder. De plannen zijn onderdeel van een totaalverbouwing van het Houtense stadshart waarbij de sporen verdubbeld en gelijktijdig 1,80 meter worden opgetild. Daaronder kan de moderne fietsenstalling een plaats krijgen. Bovendien wordt daarmee het oost/west-verkeer in Houten vergemakkelijkt.
Het project, dat eind 2010 bij de invoering van de nieuwe NS-dienstregeling klaar moet zijn, moet in elk geval een regionale uitstraling krijgen. Het Bestuur Regio Utrecht, waarin negen gemeenten samenwerken, draagt daarom 70 procent van de kosten terwijl ProRail ongeveer een half miljoen voor zijn rekening neemt.
In een recent vastgesteld actieprogramma heeft de gemeente haar verdere plannen voor fietsstimulering ontvouwd. 'De gemeente richt zich daarbij nadrukkelijker op de regionale ontsluiting per fiets. Dat geldt voor de verbinding tussen Houten en de Vinex-locatie Houten-Zuid en de route naar Nieuwegein en Utrecht', meldt Tiemens. Eén van de speerpunten is om in externe ontsluitingen fietsstraten op te nemen waar tweewielers letterlijk en figuurlijk de ruimte krijgen. 'Als je dat over een paar honderd meter toepast, kan dat het fietsgebruik een stuk aantrekkelijker maken', licht hij toe.
Houten plaatst het fietsen trouwens nadrukkelijk in de sportieve sfeer. Het nieuwe transferium wordt bijvoorbeeld betiteld als het 'ultieme rennerskwartier', terwijl het actieprogramma zelf 'Houten demarreert' is gedoopt. Tot de 'demarrages' behoren veiligheid, herinrichting woonstraten, bewegwijzering en stallingmogelijkheden. Wat dit laatste betreft moet permanent sociaal toezicht in het stationstransferium korte metten maken met fietsendiefstal. Hoewel deze plaag de afgelopen jaren al met enig succes werd bestreden, blijkt nog altijd 80 procent van de Houtense stationsbezoekers daar bang voor te zijn.
Reactie plaatsen •