Fietsrouteplanner verovert Nederland
‘Waarom is er geen goede fietsrouteplanner?’ In 2005 was dit een van de meest gestelde vragen aan de Fietsersbond. Aan een planner met alle bruggetjes, pontjes, zandwegen en vrijliggende fietspaden door parken en weilanden bleek veel behoefte. De beschikbare autoplanners gaven alleen de wegen aan waar je met de auto kon komen. Ook kon je slechts kiezen tussen de snelste of de kortste route. Niet bepaald fietsvriendelijk.
Commerciële aanbieders van autoplanners als TomTom pikten de productontwikkeling niet op omdat het verzamelen van deze gegevens veel tijd en geld kostte en dus niet aantrekkelijk genoeg was. Daarom besloot de Fietsersbond destijds zelf aan de slag te gaan. Er werd een community op internet gestart waarin fietsers zelf actuele informatie over verkeerssituaties kunnen toevoegen. Dat gebeurt sindsdien ‘gestandaardiseerd’: heel Nederland wordt op dezelfde manier in kaart gebracht.
Via de website van de Fietsersbond is de route gratis te zoeken. Je geeft aan van waar naar waar je wilt fietsen en kunt kiezen uit zeven mogelijkheden. De planner geeft niet alleen de kortste en snelste route maar ook de sociaal veiligste en verkeersveiligste, en routes voor recreanten, natuurliefhebbers en racefietsers. Recreanten kunnen ook aangeven of ze bosrijke of waterrijke gebieden prefereren. Als alle gegevens zijn ingevoerd, kan de route ofwel worden uitgeprint of gedownload in een gps-apparaat (global positioning system).
De afgelopen jaren hebben in totaal 800 vrijwilligers actuele routeinformatie ingevoerd. Een megaproject? Van Bree: ‘Dat kun je wel zeggen. We krijgen wekelijks honderden verbeteringen door, die we binnen 24 uur verwerken. Elke nacht voeren we een update door, zodat gebruikers ’s ochtends altijd de laatste stand van zaken hebben.’
De totstandkoming van de fietsrouteplanner is een mooi voorbeeld van ‘crowdsourcing’. De crowd is massaal en vrijwillig bereid informatie te delen, waardoor enorme hoeveelheden gegevens kunnen worden verzameld. Dat is mooi, maar met louter liefdewerk en oud papier zou de Fietsersbond het niet redden. De deelnemende provincies dragen bij aan softwareontwikkeling en aan werving en training van de vrijwilligers. De hoogte van de bijdrage per provincie wordt bepaald door het aantal wegen. Van Bree geeft aan dat een provincie als Drenthe 75.000 euro bijdraagt tot en met 2012.
Geld is overigens geen struikelblok op weg naar landelijke dekking. Van Bree: ‘Dit voorjaar gaat Flevoland online, na de zomer Overijssel en Noord-Holland. Met Groningen, Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg zijn we in overleg en verwachten we eveneens meerjarenafspraken te kunnen maken. Soms gaat daar wat meer tijd overheen omdat de provincies de afspraken in hun eigen programma’s moeten inbedden. In 2010 is heel Nederland online. Daar moeten we overigens nog wel 500 extra vrijwilligers voor vinden.’
Inmiddels is er ook een hiervan afgeleide recreatieve planner in ontwikkeling waarvan de eerste versie recent online zal gaan. Het betreft een samenwerkingsverband tussen Fietsersbond, Fietsplatform en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Deze drie organisaties koppelen ieders specifieke kennis en informatie aan elkaar. De planner maakt gebruik van bestaande recreatieve netwerken, te weten de knooppunten en de landelijke fietsroutes. Met deze planner kan een recreatieve tocht worden uitgestippeld van herkomstplaats tot aan de plaats van bestemming. Aan deze routes kunnen diverse points of interest worden gekoppeld.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •