Fietsprofessor Kevin Krizek voorspelt omwenteling in het verkeer
Een Amerikaan als fietsprofessor in fietsland Nederland? ‘Ja’, zegt Krizek. Ik snap wel dat er mensen zijn, die zeggen: wat moet die Amerikaanse vent hier? Maar ik denk dat ik ‘frisse ogen’ en een ‘fris perspectief’ meeneem en daarmee van waarde kan zijn voor Nederland. ‘
Hij wil ‘het geheim’ van het Nederlandse fietsen en de Nederlandse cultuur verder onderzoeken. ‘Wat zijn de ingrediënten van het Nederlandse fietsen? Waarom wordt hier zoveel gefietst? Hoe is de Nederlandse fietscultuur gevormd? Er is geen secret code, maar welke kennis, praktijken en ontwikkelingen zijn interessant voor de rest van de wereld en kunnen we exporteren?´ Uiteindelijk doel is die bevindingen te presenteren op een symposium aan de vooravond van Velocity 2017. Zijn ‘stoel’, deels betaald door de stadsregio Arnhem Nijmegen, is onderdeel van het ‘bid’ van de regio om Velocity 2017 te organiseren.
Krizek wordt ´visiting professor´. Dat betekent dat de planoloog van de universiteit van Colorado Boulder drie of vier keer per jaar naar Nederland komt. Hij verwacht hier ‘30 à 40 dagen´ per jaar te verblijven. De gerenommeerde wetenschapper publiceerde een lange lijst artikelen en boeken over verkeer en ruimtelijke vraagstukken, met grote aandacht voor duurzaam verkeer, lopen en fietsen. Hij heeft ook een blog over fietsen:
De wetenschappelijke fietswereld is hier klein
Zijn eerste dag in Nederland viel samen met het Nationaal Fiets Congres en de bijeenkomst Cycling Cities waar de wetenschappelijke wereld samenkwam die zich met fietsen bezighoudt in Nederland. De wetenschappelijke fietswereld is hier klein, was Krizek opgevallen. ‘De US, Australië en Duitsland hebben allemaal 4 à 5 onderzoekers die volledig op de fiets zijn gefocust, terwijl het fietsgebruik in die landen minimaal is. In Nederland wordt heel veel gefietst maar de wetenschappelijke activiteit lijkt gering.´
Internationaal is fietsen als onderwerp voor onderzoek in opkomst, vertelt Krizek. ´Ken je Transport Research Board? Het aantal papers over fietsen is de laatste vijf jaar van 10 naar 100 per jaar gestegen. Fietsen is booming in de academische wereld. Ik denk dat ik kan bijdragen Nederlandse onderzoeken en ideeën internationaal bekender te maken, door de uitwisseling van ideeën en gedachten aan te scherpen. En dan kan het helpen dat ik van buiten kom.’
We staan aan de vooravond van een omwenteling in het verkeer
In zijn bijdrage aan Cycling Cities schilderde hij de veranderende wereld. We staan aan de vooravond van een omwenteling in het verkeer hield hij zijn gehoor voor. ‘Het automobilisme regeert nog, maar er zijn tekenen van instabiliteit.’ Door de opkomst van de smartphone doen we andere dingen op andere tijden. ‘Een 16 jarige van nu wil geen auto meer, maar de nieuwste smartphone’. Er zullen andere vervoermiddelen verschijnen, ultralichte persoonlijke voertuigen, zelfrijdende auto’s.’
Krizek wees erop dat veranderingen in gedrag heel snel gaan, maar veranderingen in wegenstructuren heel langzaam. Veel wegenpatronen is steden zijn eeuwenoud. ‘Nu is het verkeersysteem gericht op ‘vehicular throughput’, hoe kan een weg zoveel mogelijk auto’s verstouwen. Dat gaat de veranderen. De weg zal anders gebruikt worden en er komt een nieuwe verdeling voor duurzame vervoermiddelen, waaronder de fiets. Nederland heeft een hele goede naam op het gebied van ruimtegebruik en transportkwesties, maar de komende 40 jaar vinden er grote veranderingen plaats in het verkeer. Ik wil er graag aan bijdragen dat Nederland die goede reputatie houdt.’
Auteur: Karin Broer
Kevin H. Krizek is visiting professor aan de Radboud Universiteit
Reactie plaatsen •