Fietspadslinger of plateau bij tankstation
Bij de afslag naar het tankstation op de Maasboulevard gebeurden in negen jaar tijd 20 letselongevallen, waarvan 11 met bromfietsers, vertelt Jeroen Maijers, coördinator fiets van de gemeente Rotterdam. Voor het veiliger maken van de situatie kozen de ontwerpers voor een slinger in het fietspad, zodat het tweerichtingenfietspad de toegangsweg naar het tankstation meer loodrecht kruist. De fietsers behielden wel voorrang. Vlak voor het kruisingsvlak verschenen ook nog twee middeneilandjes op het fietspad, met als doel de snelheid van met name de bromfietsers te verlagen en te voorkomen er geen bochten worden afgesneden.
Vooral deze middeneilandjes schoten de Rotterdamse afdeling van de Fietsersbond in het verkeerde keelgat. Jan Laverman: ‘Fietsers zijn elkaar op dit drukke fietspad aan het inhalen, rijden naast elkaar, dan duikt er ineens een wegversmalling op met een obstakel. Levensgevaarlijk.’ Hij vraagt zich af waarom er niet gekozen is voor een maatregel om de snelheid van het autoverkeer af te remmen, bijvoorbeeld door de fietsoversteek op een plateau te leggen.
Van de kwalificatie ‘levensgevaarlijk', wil fietscoördinator Maijers niets weten. ‘De gemiddelde fietser die 15 km/uur fietst, heeft hier absoluut geen last van. Misschien wel als je op je ligfiets met 25 km/uur komt aanracen, maar dat soort snelheden willen we hier ook juist niet, ook niet van bromfietsers’. Andere oplossingen vielen af, aldus Maijers. Bromfietsers op de rijbaan was hier geen optie. Van de werking van een speciale bromfietsdrempel zijn ze in Rotterdam niet overtuigd. En de kruising op een plateau aanleggen viel als oplossing af omdat een extra obstakel op de relatief korte invoegstrook de doorstroming op de drukke Maasboulevard (60.000 mvt per etmaal) in gevaar zou kunnen brengen’.
Volgens Otto van Boggelen, coördinator van het Fietsberaad zijn er eigenlijk maar twee smaken voor dit soort situaties. Eén; achterlangs het tankstation. Maar daar is vaak geen ruimte voor of het is erg om, of het is sociaal onveilig. Twee; je gaat toch voorlangs, en kruist de op- en afrit naar het tankstation met een fietsoversteek op een plateau, een uitritconstructie. Het is feitelijk ook een uitrit.’
Met de tweede oplossing vang je twee vliegen in een klap, zegt Van Boggelen. ‘Je zorgt ervoor dat het autoverkeer de snelheid echt verlaagt en de aandacht wordt extra op de fietsoversteek gericht.’ Een oplossing die ook in hele krappe situaties kan worden toegepast, zoals de foto van de Pijperlaan in Utrecht laat zien.
De keuze van Rotterdam om met een slinger en middengeleiders juist de snelheid van fietsers te temperen is voor Van Boggelen overigens geen taboe. ‘Het is ook goed om bij fietsers en bromfietsers het attentieniveau te verhogen.’ Een bromfietsdrempel had ook gekund, juist in dit soort situaties werkt hij wel goed volgens Van Boggelen. De keuze voor de langgerekte middeneilanden, vindt Van Boggelen niet zo gevaarlijk als de Fietsersbond, maar hij zegt wel dat in wegbeheerders altijd terughoudend moeten zijn met dit soort obstakels. ‘Het zorgt altijd voor enig gevaar en het is een oorzaak voor de vele eenzijdige ongelukken met fietsers.’
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •