Fietskenteken opnieuw geïntroduceerd
De minister zag er geen heil in, de StuurgroepAanpak Fietsdiefstal drong nogmaals aan. De meningen over het verplichte framenummer als wapen tegen fietsendiefstal zijn verdeeld. Maar ‘fietskentekens’ kunnen juiste andere problemen oplossen: de rommelfietsen.
Een verplicht framenummer draagt niet bij aan het verminderen van de fietsendiefstal, aldus de minister. Deelnemers aan het Nationale Fietscongres van 27 november trokken het onderwerp echter breder. Gemakkelijk identificeerbare fietsen, idealiter op de persoon herleidbaar, zijn een cruciale voorwaarde om groeiende fietsparkeeroverlast aan te pakken. ‘Chippen’ van fietsen maakt nieuwe parkeerproducten en handhavingsvormen mogelijk.
Mooie parkeerplek voor gechipte fietsen
Rico Andriesse, fietsspecialist bij Goudappel Coffeng, begeleidde de workshop over parkeeroverlast door fietsen. Hij is voorstander van een fietskenteken: ‘Bij een betere traceerbaarheid van de eigenaar kun je effectiever werken aan gedragsverandering op het gebied van fietsparkeren. Je kunt ‘veelplegers’ van ‘incidentele foutparkeerders’ onderscheiden, ‘kort parkeren’ en ‘lang parkeren’ introduceren en via waarschuwingen en (kleine) boetes ongewenst gedrag aanpakken. Dat werkt veel beter dan het blijven wegknippen en afvoeren van fietsen. Dat laatste is toch een beetje direct een rode kaart geven bij die eerste kleine overtreding. Je kunt mensen ook prima belonen voor een fietskenteken. Gechipte fietsen krijgen bijvoorbeeld voorrang of een mooie plek.’
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •