Fietsersbond: 5 speerpunten voor betere verkeersgezondheid
Een te sterke focus op absolute aantallen gewonden en doden kan volgens de bond leiden tot beleid dat fietsen doet verminderen. Kamminga: ‘We moeten als samenleving niet de fout maken om fietsen te ontmoedigen om zo ongelukken te voorkomen. Ouderen lopen weliswaar meer risico om een ongeval te krijgen wanneer ze fietsen, maar ze blijven ook langer gezond als ze kunnen blijven bewegen.’
‘Voor kinderen geldt hetzelfde. Breng je ze met de auto naar school omdat het verkeer zo gevaarlijk is, of laat je ze fietsen.’Het betrekken van gezondheid bij de discussie over verkeersveiligheid betekent ook dat luchtkwaliteit een belangrijk onderdeel wordt van deze discussie.
5 Speerpunten
De Fietsersbond heeft vijf speerpunten geformuleerd om tot een betere verkeersgezondheid te komen:
- 30 km per uur is de norm in de bebouwde kom, snelheidsverschillen moeten kleiner.
- Verplichting van ISA: Intelligente Snelheids Assistentie
- Invoeren van de fietsersairbag en automatisch remmen
- Eminente fietsinfrastructuur
- Specifieke aandacht voor ouderen
Nationaal Fietscongres
De volledige conceptvisie is te lezen op de site van de Fietsersbond. Daar kunnen leden, deskundigen en fietsers ook meediscussiëren over de inhoud. Op het Nationaal Fietscongres op 18 juni verzorgt de Fietsersbond een sessie over dit onderwerp.
We moeten naar een breder kader voor de discussie over verkeersveiligheid, waarin ongevallen, milieu en algehele gezondheid een rol spelen, aldus de Fietsersbond.
Reactie plaatsen •