Fietsers willen veiligheid en comfort
Het wordt steeds drukker op veel fietspaden. Niet alleen verplaatsen steeds meer mensen zich op de fiets en leggen ze meer kilometers af, maar door de opmars van de elektrische fiets wordt er ook harder gereden en nemen de snelheidsverschillen toe. “De veiligheid op fietspaden komt daardoor onder druk te staan", zegt Van Roekel, “Wij zien daarom meer vraag naar bredere fietspaden. We leggen nu fietspaden van 3,5 tot 4 meter breed aan.”
Comfort en veiligheid zitten behalve in de afmetingen van het fietspad ook in de structuur van de bovenlaag van de fietspadelementen. “We hebben die structuur wat grover gemaakt, want ook op fietspaden heb je aquaplaning. Door die laag kan het water makkelijker wegstromen in de poriën. Zo blijf je meer grip houden als er bijvoorbeeld vuil, zand of blad op het fietspad ligt.” Meer grip betekent dus meer veiligheid voor de fietser.
Reflecterend fietspad
Om in te spelen op de behoefte aan veilige fietspaden heeft Easypath in aanvulling op eerdere innovaties als verwarmde fietspaden en solarpaden nu ook een reflecterend fietspad ontwikkeld. De toplaag is uitgevoerd met witte reflecterende steentjes. Dat is niet alleen veiliger, maar ook duurzamer volgens Van Roekel. “Je kunt daardoor toe met dertig procent minder verlichting.” In de provincie Gelderland is het eerste reflecterende pad neergelegd tussen Epe en Heerde. De lengte van dit fietspad is ongeveer zes kilometer. De helft daarvan heeft een reflecterende laag gekregen.
Het zijn niet alleen gemeenten of provincies die kiezen voor meer veiligheid op het fietspad, de mening van fietsers speelt ook een rol. In Haarlem zijn veel asfalt fietspaden beschadigd geraakt door wortelopdruk van bomen. De gemeente is daarom op zoek naar een nieuw type fietspad om deze problemen te verhelpen. Er is nu een proefvak aangelegd omdat de betonnen elementen ongevoelig zijn voor wortelopdruk.
Opmerkelijk is dat de regionale Fietsersbond het modulaire systeem voordroeg bij de gemeente. “Dat was in het verleden niet voor te stellen. Wij zien het als een belangrijke trend dat gebruikers gaan meebepalen welke producten goed zijn en welke niet”, aldus Van Roekel. Haarlem vraagt de fietsers bovendien nadrukkelijk om via de gemeentelijke website te laten weten wat zij vinden van het nieuwe type fietspad. Daarop ontving de gemeente meer dan 400 reacties.
Circulaire economie
Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker criterium voor wegbeheerders. “Producten moeten passen in de circulaire economie en er moet zo min mogelijk CO2-uitstoot zijn om producten te realiseren.” De betonnen fietspadmodules van Easypath sluiten goed aan bij die wens, meent Van Roekel. De levensduur is al gauw zestig tot tachtig jaar. Door het modulaire systeem is een fietspad of een deel daarvan makkelijk verplaatsbaar. Bij renovatie of verzakking hoeft niet het hele fietspad opengebroken worden, maar kunnen de aan te pakken stukken tijdelijk verwijderd worden en na de werkzaamheden weer worden teruggelegd. Moet een compleet fietspad wijken, bijvoorbeeld vanwege de herinrichting van een gebied, dan is het makkelijk opneembaar en kan het weer op een andere plek neergelegd worden. En zijn de betonnen elementen dan toch aan het einde van hun levensduur gekomen, dan kan het beton, vermalen tot granulaat, weer gebruikt worden bij de productie van nieuw beton.
Steeds duurzamer wordt ook SolarPath, het fietspad met geïntegreerde zonnepanelen, dat onder meer in Ede en Enschede te vinden is. Eind oktober werd de vernieuwde ‘CO2-negatieve’ N211 geopend, de weg tussen Poeldijk en Den Haag. In, langs en bij de weg zijn 22 innovaties verwerkt met als doel om energie te besparen en op te wekken, waaronder een fietspad dat deels is uitgevoerd met zonnepanelen. Het zonnefietspad – met een veilige stroeve bovenlaag - wekt energie op die onder meer gebruikt kan worden voor de verlichting van het fietspad. Van Roekel ziet meer mogelijkheden. Op de momenten dat de zonnepanelen meer stroom opleveren dan nodig is voor het geplande verbruik, gaat die nu nog terug het energienet in. Dat kan ook anders. “We denken dat opslag van energie in accu’s een belangrijke trend wordt en zijn hierover in gesprek met een aantal partijen.”
Een ander deel van het fietspad langs de N211 krijgt verwarming, zodat het pad in de winter sneeuw- en ijsvrij blijft. Een warmtecollector in het fietspad wint ’s zomers energie uit het warme wegdek. Deze energie wordt opgeslagen in het warmte-koudeopslagsysteem (WKO).
Een deel van die energie wordt benut om het fietspad in de winter te verwarmen. Met het resterende deel kunnen bedrijven in de omgeving hun kassen of bedrijfspanden verwarmen.
Auteur: Yvonne Ton
Job van Roekel, Easypath
Reactie plaatsen •