Fietsbrug onder Haarlemse Buitenrustbruggen (VK 4/2013)
Wat: Een onderdoorgang voor fietsers via het water onder twee bruggen uit 1936. Het fietspadgedeelte onder water bestaat uit een stalen bak die met ballast op palen is vastgemaakt. Een dubbele pomp zorgt voor de afvoer van met name regenwater. In de leuning is geleidende ledverlichting aangebracht. Na oplevering is de fietsoversteekplaats bovenlangs verwijderd
Doel: Verbetering doorstroming ov op de drukke kruisende weg en een veilige en snellere passage voor fietsers tussen woonwijk Schalkwijk (ruim 31.000 inwoners) en het centrum van Haarlem
Toepassing: Voor zover bekend uniek in Nederland
Ontwerp: ipv Delft creatieve ingenieurs
Projectperiode: Definitief ontwerp augustus 2009. Oplevering juni 2011
Grootste knelpunten: Verplaatsing van één woonboot. De fundering van het ‘drijvende’ deel fietspad moet weerstand bieden tegen de opdrijvende krachten van het fluctuerende waterpeil van ’t Spaarne. De onderdoorgang moet ook graag gebruikt worden door fietsers. Goede afstemming met waterbeheerder Rijnland over het ‘dempen van open water’. En ten slotte een oplossing voor de afvoer van regenwater
Kosten: 2.310.000 euro
Financiers: Gemeente Haarlem (20 procent), provincie Noord Holland (80 procent)
Resultaat: Betere doorstroming voor het ov op de kruisende weg. De fietsroute wordt nu al de fietssnelweg naar Schalkwijk genoemd
Belangstelling van: voornamelijk lokale media
Bijzondere openingshandeling: Wethouder van Verkeer Rob van Doorn en gedeputeerde Elisabeth Post hielden een race van de ene kant van de brug naar de andere. De uitslag was voorspelbaar: vrouwen gaan altijd voor
Foto: ipv Delft
Reactie plaatsen •