Fietsberaad wil maximumsnelheid op fietspad
25 km/uur zou de maximumsnelheid op onverplichte fietspaden moeten zijn en 40 km/uur op verplichte (brom)fietspaden. Daarvoor pleit het Fietsberaad. Aanleiding voor het Fietsberaad is de opkomst van de speed pedelec, de elektrische fiets die makkelijk 40 km/uur kan rijden.
Het ministerie van IenM en belangorganisaties buigen zich al geruime tijd over de plaats van de speed pedelec. Enerzijds lijkt het een ideaal vervoermiddel voor het woon-werkverkeer over grotere afstanden, anderzijds kan de hogere snelheid tot veiligheidsproblemen leiden op drukke fietspaden.
Het Fietsberaad pleit voor helderheid in de regelgeving. In ieder geval zou de speed pedelec zich moeten houden aan maximumsnelheden voor motorvoertuigen, zoals in 30 km-gebieden. Maar voor (brom-)fietspaden bestaat nog geen maximumsnelheid.
Het Fietsberaad stelt daarom voor ook daar een maximumsnelheid te introduceren. Op (on)verplichte fietspaden zou die maximaal 25 km/uur moeten bedragen, op verplichte bromfiets/-fietspaden maximaal 40 km/uur.
De maximumsnelheid zou moeten gelden voor alle bestuurders die gebruik mogen maken van het (brom)fietspad, niet alleen de berijder van de speed pedelec, maar ook race-fietsers en ligfietsers.
Die hebben dan de keus. Als de bestuurder zich houdt aan de maximumsnelheid van 25 km/uur mag die gebruikmaken van het (on)verplichte fietspad. Wie harder rijdt, moet gebruik maken van de hoofdrijbaan, mits daar geen geslotenverklaring geldt.
Reacties
Handhaving van een maximumsnelheid op fietspaden is, zo erkent het Fietsberaad, een zwak punt. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor snorfietsers. Het voordeel is volgens het Fietsberaad echter dat de overheid zo wel een duidelijke norm stelt. Op het bericht op de site van het Fietsberaad wordt verschillend gereageerd.
Foto:ANWB/AVD
Reactie plaatsen •