Fiets van de zaak is nog niet van de baan
De 'Fiets van de zaak' is op meer manieren mogelijk dan zeven op de tien werkgevers vermoeden, terwijl de animo onder werknemers om te gaan fietsen hoog is. Dat stelt Natuur & Milieu op basis van twee onderzoeken onder werknemers en werkgevers.
Werkgevers kunnen bijvoorbeeld een renteloze lening verstrekken en een kilometervergoeding bieden, waarmee de lening al fietsende wordt afgelost. 71 procent van de werkgevers weet echter niet van het bestaan van deze regelingen, of kent ze wel, maar biedt ze niet aan.
Het nieuwe Fietsplan
Natuur & Milieu en Koninklijke Gazelle lanceren vandaag HetNieuweFietsplan.nl om werkgevers en werknemers te stimuleren meer gebruik te maken van de opties. Animo onder werknemers is er genoeg, zo stelt Natuur en Milieu op basis van een werknemersonderzoek door Kien Onderzoek onder 516 werkende Nederlanders die maximaal 30 km van het werk wonen. Daarnaast is een werkgeversonderzoek gehouden onder 309 P&O’ers die betrokken zijn bij het beslissingsproces rondom HR, arbeidsvoorwaarden en personeelskosten.
Hoofd leeg maken
Ruim de helft van de werknemers geeft aan vaker op de fiets te gaan, als de werkgever de voordelige regelingen zou aanbieden. Ook is de werkende Nederlander positief over de fiets als vervoermiddel, zo blijkt verder uit het onderzoek: tweederde van de respondenten vindt fietsen naar het werk een ontspannende activiteit en/of een goede manier om het hoofd leeg te maken van dagelijkse zorgen.
Onprofessioneel
Ook voor externe werkafspraken wordt de fiets als zeer geschikt gezien: slechts twee op de tien vinden het onprofessioneel overkomen om dan op de fiets te komen. De fiets wordt ook gezien als een meer betrouwbaar vervoermiddel dan de auto of het openbaar vervoer; bijna de helft van de ondervraagden zegt met de fiets zeker op tijd op het werk te komen, tegenover 41 procent met de auto en 9 procent met het OV.
E-bike vervangt lease-auto
Met de opkomst van de elektrische fiets, komt de fiets ook voor langere woon-werkafstanden steeds meer in beeld. Eenvijfde van de ondervraagden geeft aan met een e-bike wel afstanden van meer dan 15 km af te willen leggen naar het werk. Van de mensen die nooit met de fiets naar het werk gaat, zegt 50 procent dat hen de e-bike geschikt lijkt om mee naar het werk te gaan. Daarmee wordt de fiets een geduchte concurrent voor de (lease-)auto. De kosten van een elektrische fiets worden echter soms gezien als belemmering bij de aanschaf. Juist ook voor deze duurdere fietstypes biedt een fiscale regeling via de werkgever uitkomst.
Renteloze lening en belastingvrije kilometervergoeding
De oude, veelgebruikte, ‘Nationale Fietsplan’-regeling is in 2014 afgeschaft. Toch hebben werkgevers nog steeds allerlei opties om fietsen naar het werk financieel aantrekkelijk te maken. Niet alleen via de Werkkostenregeling (WKR), maar juist ook daarnaast. Zo mag er een belastingvrije fietskilometervergoeding worden uitbetaald. Ook mogen werkgevers een renteloze lening geven voor de aanschaf van een fiets. Door de kilometervergoeding te gebruiken voor het aflossen van de lening, lost een werknemer de nieuwe fiets vaak al in binnen drie jaar af. Op HetNieuweFietsplan.nl kan met een rekentool de persoonlijke terugverdientijd worden uitgerekend.
Ruim de helft van de werknemers geeft aan vaker op de fiets te gaan, als de werkgever de voordelige regelingen zou aanbieden
Reactie plaatsen •