'Fiets uit de muur' in Eindhoven en Arnhem
Huurfietsen als een rij winkelwagens opstellen in een compacte, lange rij levert op straat ruimtewinst op. Plus, voor degene die met zo'n tweewieler op pad wil gaan, een korte wachttijd voordat de fiets daadwerkelijk beschikbaar is.
Letterlijk een 'fiets uit de muur trekken’ kan sinds 21 maart in Eindhoven bij industrieterrein De Hurk. Woon-werkers die in het bezit zijn van een speciaal pasje en dat voor een display tonen, krijgen binnen twintig seconden één van de 45 daar opgestelde huurfietsen tot hun beschikking. Per keer kost dat de gebruiker 2,75 euro, maar vaste klanten die voor een maandabonnement kiezen, betalen daarvoor een gereduceerd tarief van 27,50 euro.
Binnen vijf jaar zal deze 'bikedispenser' op minstens 40 locaties een vaste verschijning zijn, taxeert Hans Schreuder. Hij is één van de mensen die het idee van het Amsterdamse ontwerpbureau Springtime nu letterlijk op straat brengen. Om te beginnen bij een Phileas-halte op het Eindhovense industrieterrein en later dit jaar, waarschijnlijk nog voor de zomer, bij bedrijventerrein de Gelderse Poort in Arnhem. Andere onderzoekslocaties zijn Amsterdam-Zuid, Den Haag, Amstelveen en Groningen.
Een groot voordeel ten opzichte van de OV-Fiets bij NS-stations ligt in de lagere exploitatiekosten. Personeel is niet nodig en dat er om de haverklap een technicus aan te pas moet komen om (à la winkelwagentjes) vastgeklemde fietsen te bevrijden, wil er bij Schreuder ook niet in. Het idee is de afgelopen twee jaar beproefd en kinderziektes zouden daarmee verleden tijd zijn.
Rijdt de 'bikedispenser' de OV-Fiets in de wielen? Schreuder wil daar niet van horen. De voorziening is gericht op vaste klanten voor wie, zoals in het geval van De Hurk, de afstand vanaf de ov-halte tot de werkplek net te groot is. Met OV-Fiets wordt juist samengewerkt, benadrukt Schreuder. Zo zullen de huurfietsen van de bikedispenser in Amsterdam-Zuid in de kleuren van de OV-Fiets op straat komen.
De start in Eindhoven is bij wijze van pilot met 45 fietsen nog bescheiden. Het vertrouwen is echter zo groot dat de Arnhemse volgeling meteen de standaardcapaciteit van honderd fietsen zal krijgen.
Intussen ontstaan meer initiatieven om in het natransport huurfietsen ter beschikking te stellen anders dan rond de 80 OV-Fiets-locaties bij NS-stations. Met 80.000 euro steun van de provincie, zoekt de stichting OV-Fiets in Gelderland nu ook geschikte fietsverhuurlocaties bij haltes van snelbussen. Op vier locaties staan straks in deze Gelderse pilot huurfietsen voor OV-Fietskaarthouders gereed. De fietsen staan in boxen die met een pincode opengaat. De fietsboxen moeten aansluiten op een abri en kunnen plaats bieden aan 10 à 30 huurfietsen.
Vergelijkbaar is een initiatief van OV-Fiets en de wegbeheerders in de Stadsregio Rotterdam (totaal 18 gemeenten) om ook in deze regio op meer locaties fietsen uit te lenen. In vijf gevallen gaat het om locaties waar geen NS-station is. De Stadsregio trekt voor dit en komend jaar totaal driekwart miljoen euro uit voor fietsvoorzieningen. Hiermee wordt onder meer het aantal bewaakte stallingen uitgebreid en in Barendrecht een anti-diefstalsysteem uitgeprobeerd met een zogeheten Fietsslotpaal.
Reactie plaatsen •