Extra uitvoegstrook voor betere doorstroming
Zal een extra uitvoegstrook tot een betere doorstroming leiden? Dat is de centrale vraag van de pilot Filter Uitvoegend Vrachtverkeer (UV-filter) die nog voor zomer op de A67 bij Venlo van start gaat. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoekt de effecten van een dubbele uitvoegstrook op het rijgedrag van vracht- en personenauto’s.
Op de A67 rijdt zeer veel vrachtverkeer op de rechterrijstrook. Hierdoor kunnen personenauto’s die vanaf de linkerrijstrook een afslag willen nemen, moeilijk (of niet) uitvoegen. Dit kan leiden tot onveilige situaties. Op afrit 41 bij Venlo wil Rijkswaterstaat nu een proef gaan nemen met een dubbele uitvoegstrook om te onderzoeken of daarmee de doorstroming en verkeersveiligheid worden bevorderd. De pilot heeft plaats in het kader van het project FileProof, geïnitieerd door de minister van Verkeer en Waterstaat om files op de korte termijn aan te pakken.
‘Een filter dat doorgaand en uitvoegend vrachtverkeer eerder scheidt, zal naar verwachting bijdragen aan grotere verkeersveiligheid en betere doorstroming van zowel doorgaand als afslaand verkeer’, zegt Arie-Jan Arbouw, projectleider UV-filter bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De proef start met een nulmeting in mei en juni. Deze legt het verkeersgedrag in de huidige situatie met één uitvoegstrook vast. Eind juni is de uitbreiding naar twee iets verlengde uitvoegstroken gepland. Doordat gebruik wordt gemaakt van de bestaande vluchtstrook kan de tweede strook snel worden gerealiseerd. De tweede uitvoegstrook zal beginnen vlak na het tankstation dat zich ongeveer 700 meter vóór afrit 41 bevindt. Waar de afrit van het benzinestation invoegt op de hoofdbaanstrook, begint de extra rijstrook die leidt naar afrit 41.
Na een gewenningsperiode van een aantal maanden - waarin wel wordt gemonitord - zullen de effecten daadwerkelijk gemeten gaan worden. Daarbij wordt in de eerste plaats het verkeersbeeld geanalyseerd. Camera’s registreren manoeuvres. Ook de aantallen uitvoegende vracht- en personenauto’s zullen worden geteld.
Het idee van de UV-filter is ingebracht in één brainstormsessies van FileProof door Peter van Rheenen, beleidsadviseur bij EVO (vereniging voor verladers, ontvangers en eigen vervoerders). In zijn plan was de extra uitvoegstrook gereserveerd voor vrachtverkeer. Besloten is echter om al het verkeer op de strook toe te laten. De verwachting is dat gezien de drukte op de weg toch voornamelijk vrachtverkeer van de rechterrijstrook gebruik zal maken. ‘Dat blijkt uit de modelsimulaties’, aldus Van Rheenen.
Eind dit jaar wordt het onderzoek afgesloten. Dan moet volgens Arbouw duidelijk zijn of het UV-filter de verwachtingen waarmaakt. Op dit moment worden bij twee andere locaties verkeerssimulaties uitgevoerd om te zien of deze locaties zich lenen voor een proef met het filter.
Reactie plaatsen •