Extra transferia Noord-Holland voor 19 miljoen kilometerreductie
Met 1735 extra parkeerplaatsen op veertien transferia moet het aantal autokilometers in de noordelijke Randstad met een kleine negentien miljoen per jaar teruggedrongen kunnen worden. Geplande nieuwe- en uitbreidingslocaties moeten eind volgend jaar klaar zijn.
Het 'transferpuntenbeleid' is één van de pijlen op de boog van het Bestuurlijk Offensief Noordelijke Randstad. Daarin nemen alle overheden in het gebied deel, met inbegrip van Flevoland. De transferpunten bevinden zich bij hoogwaardige ov-locaties en -knooppunten.
De selectie had onder meer plaats op basis van een verkenning door adviesbureau Arcadis. Die leerde dat 18 procent van het snelwegverkeer in de noordelijke Randstad (exclusief lease-rijders) bereid is over te stappen op openbaar vervoer. De reguliere fileproblematiek en de directe beschikbaarheid van aansluitend alternatief vervoer zijn daarbij doorslaggevend.
Van de nieuwe parkeerfaciliteiten is een effectiviteitprognose gemaakt. De verschillen per locatie variëren van 6,8 bespaarde autokilometer per geïnvesteerde euro (Haarlemmermeer Vijfhuizen) tot 74,9 (Heiloo), in beide gevallen gerekend over een periode van tien jaar. Zo lang verplichten de betreffende gemeenten zich namelijk de parkeerfaciliteit in stand te houden.
Reactie plaatsen •