Extra rijstroken voor A27
De A27 tussen Utrecht en Breda wordt verbreed met extra rijstroken en spitsstroken. Over de Merwede komt een tweede brug met vier rijstroken.
Met de aanpak moet de doorstroming van het verkeer op de verbindingsweg tussen Amsterdam/Utrecht naar Brabant en België flink verbeteren. Het 47 kilometer lange traject tussen Houten en knooppunt Hooipolder heeft momenteel vier noteringen in de file top 50.
Voorkeursalternatief
Minister Schultz van Haegen (IenM) maaktet het voorkeursalternatief voor het project A27 Houten-Hooipolder op 18 april bekend aan de Tweede Kamer. Voor de aanpak van de weg die door drie provincies loopt is 808 miljoen euro beschikbaar.
Project op hoofdlijnen
Richting Utrecht krijgt het gehele traject tussen Hooipolder en Houten drie rijstroken. Tussen Werkendam en Scheiwijk gaat het om reguliere rijstroken, op de rest van het traject een spitsstrook
Richting Breda komen er tussen Houten en Everdingen en tussen Scheiwijk en Werkendam vier rijstroken. De andere trajectdelen krijgen drie rijstroken, waarvan één spitsstrook.
Over de Merwede bij Gorinchem komt er een tweede brug met vier rijstroken.
Knooppunt Hooipolder wordt gedeeltelijk aangepakt door het realiseren van een verbindingsboog. Vanaf de A59 vanuit het westen kan de automobilist straks zonder verkeerslichten invoegen op de A27 richting het noorden.
Er komt een nieuwe aansluiting Gorinchem-Noord, onder andere voor de verkeersafwikkeling van het daar nog te ontwikkelen bedrijventerrein.
Procedure
In overleg met de betrokken overheden en belangenorganisaties werkt Rijkswaterstaat het voorkeursalternatief nu uit in een Ontwerp Tracébesluit en Milieu Effect Rapport (MER). Dit proces start met de publicatie van de Kennisgeving MER in mei/juni van dit jaar. Op dat moment organiseert Rijkswaterstaat ook informatieavonden voor omwonenden en andere belangstellenden. Medio 2016 wordt het Ontwerp Tracébesluit ter inzage gelegd. Rekening houdend met de reacties op het Ontwerp Tracébesluit neemt de minister daarna een definitief Tracébesluit. De planning is om in 2019 te starten met de werkzaamheden.
Bron: Rijksoverheid
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •