Expats: 'Vechten voor plek op Nederlandse weg'
Het wegennet van Nederland kent ongeveer 135.470 openbare wegen en heeft de grootste autosnelwegdichtheid van Europa. Daarnaast beschikt Nederland over een zeer goede fietsinfrastructuur. Maar ervaren buitenlanders dat ook zo? Een gastbijdrage van Susanna Cha over de mening van in Nederland woonachtige buitenlanders over de Nederlandse wegen.
Huurautoverzekering.com vroeg aan vier expats die al een lange tijd in Nederland wonen wat ze van onze verkeersborden, stoplichten, fietsers en het wegennet in het algemeen vinden. Susanna Cha geeft namens deze organisatie hun ervaringen en mening weer.
De eerste indruk
‘Snelwegen in Nederland zijn geweldig!’, zo vindt de 31-jarige Deepa Paul, afkomstig uit de Filipijnen. Maar aan de andere kant ‘zijn de Nederlandse wegen in de stad een ander verhaal. Ik woon in Amsterdam en de wegen zijn er smal, druk en hobbelig, daar valt nog wel wat te verbeteren.’
Amanda van Mulligen komt uit Groot-Brittannië en woont sinds 14 jaar in Nederland. Zij vindt de snelwegen in Nederland ook uitstekend. ‘Ze zijn goed onderhouden, duidelijk en de bewegwijzering maakt navigeren gemakkelijk. Wel moet ik zeggen dat het voor een buitenlander de nodige uitdagingen met zich mee brengt.’ De Roemeense Dana Marin kan zich hierin vinden. ‘Om de verkeersborden te lezen is het soms noodzakelijk dat je de Nederlandse taal begrijpt. Vooral bij tijdelijke verkeersborden waar het gaat om omleidingen of wanneer er wegwerkzaamheden zijn.’
Aniska Elin uit Peru vindt dat Nederland een hoge verkeersveiligheid heeft. ‘Een van de leukste dingen aan Amsterdam is dat je altijd een fietsroute kunt vinden naar je bestemming. Ook zijn de stoplichten accuraat. Ze voorkomen echt veel ongelukken tussen automobilisten en fietsers.’ Bijna alle expats vinden het wegennet in Nederland beter dan in het land waar zij vandaan komen en vinden ook dat er grote verschillen zijn.
Niet op de fiets in Roemenië
‘In Roemenië wordt de auto ook veel in steden gebruikt’, stelt Marin. ‘De wegen zijn er breder maar ook altijd overvol. Ik vind de Nederlandse wegen rustiger en minder stressvol.’ Fietsen in Roemenië gebeurt nauwelijks. ‘Het is vrijwel onmogelijk om op de Roemeense wegen te fietsen, dat zou te gevaarlijk zijn. In Roemenië is er namelijk geen fietsinfrastructuur.’
Verbindingswegen in Peru
Elin was in 2011 voor het laatst in Peru en reisde toen over de Pan American Highway van Lima naar het noorden van Peru. De Pan American Highway is een netwerk van wegen die de uiteinden van de continenten Noord-Amerika en Zuid-Amerika met elkaar verbindt. ‘Deze snelweg behoort tot een van de betere kwaliteitswegen in Peru, alleen kun je deze nog steeds niet vergelijken met de wegen in Nederland.’
Smalle tweebaanswegen in de Filipijnen
De wegen in de Filipijnen zijn niet van zeer goede kwaliteit en worden slechter naarmate je verder de stad uit gaat verteld Deepa Paul. ‘Een nationale weg in veel provinciale steden en dorpen bestaat uit een smalle tweebaansweg. En hoewel fietsen in de Filipijnen aan populariteit wint, is fietsen in Manilla nog steeds alleen weggelegd voor zeer dappere mensen!’
Groot-Brittannië: voorrang blijft lastig
Van Mulligen vindt het rekening houden met de variatie van voertuigen soms nogal lastig. ‘Ik heb altijd het gevoel alsof ik voor mijn plek op de weg moet vechten. Ik moet veel meer rekening houden met fietsers en scooters dan in Engeland, omdat hier in Nederland de fietsers meestal voorrang hebben.’ Daarnaast vindt Amanda het ook nog steeds lastig om te wennen aan het principe ‘voorrang van rechts’.’
Reactie plaatsen •