Exacte voertuigemissiecontrole
Aan de totstandkoming van de normen rond uitlaatgassen gaat degelijk laboratoriumonderzoek vooraf. Op het onderzoeksterrein van de Europese Unie in Ispra, aan het Italiaanse Lago Maggiore, draaien auto’s, bussen en motoren urenlang op rollenbanken, geavanceerde meetapparaten brengen de uitlaatgassen in kaart.
Voor een stilstaande Fiat Punto staat een enorme ventilator, de voorwielen van de auto draaien op een rollenbank, een dikke slang verbindt de uitlaat met een meetopstelling. Ziehier de wijze waarop het Vehicle Emission Laboratories (VEL) van het Joint Research Centre (JRC) in het Italiaanse Ispra emissies van voertuigen in kaart brengt. De gegevens dienen als grondslag voor het Europese emissiebeleid ten aanzien van het autoverkeer. Maar dat niet alleen, in dit grootste onderzoekscentrum van de Europese Unie kunnen autofabrikanten ook laten testen of hun geproduceerde auto’s aan de gestelde emissienormen voldoen. ‘De ventilator draait harder naarmate de snelheid van de auto hoger ligt,’ vertelt Alois Krasenbrink in gebouw 24 van het zwaar bewaakte JRC terrein van 1,6 km2, ‘We kunnen een robot in de auto installeren die een bepaald rijgedrag nabootst, inclusief schakelen, gas geven en remmen. Overigens komen er bij een stilstaande auto na een rit ook nog een tijd gassen uit de uitlaat, die controleren we met actieve kool.’
Ook is er apparatuur in huis om waterstofauto’s met een verbrandingsmotor te beproeven, waarvoor speciale veiligheidsmaatregelen zijn genomen vanwege de explosieve waterstof. ‘De autofabrikanten moeten in het algemeen garanderen, dat de emissies van de voertuigen ook na
Auteur: Joske van Lith
Een auto op de rollenbank wordt getest op emissies in het Joint Research Centre in Ispra
Reactie plaatsen •