Europese praktijktest van hightech-voertuigveiligheid
1500 hightech-auto's gaan de komende drie jaar in Europa proef de weg op. Aan boord hebben ze de modernste technologiesnufjes op het vlak van voertuig- en verkeersveiligheid en energie-efficiency. In een grootschalige praktijktest worden voertuigen en snufjes gevolgd en beproefd. Deze operatie moet een wegwijzer en ‘zeef' opleveren voor systemen die marktrijp zijn en de grootste maatschappelijke winst opleveren.
In totaal 28 partijen, waaronder autoproducenten als BMW, Daimler, Ford, MAN, Volkswagen en Volvo, doen mee aan het zogeheten EuroFOT-project. Dit project wordt gehouden onder de vlag van de Europese Commissie binnen het zogenoemde zevende kaderprogramma voor de informatie- en technologiemaatschappij. Sommige systemen, zoals adaptive cruise control met het volautomatisch afstandhouden op de voorligger, zijn in duurdere auto's al geïnstalleerd. EuroFOT moet echter leren welke praktische mogelijkheden en maatschappelijke winstkansen er bestaan voor brede implementatie van deze en andere systemen. Het project startte in juni en duurt 40 maanden. Acht systemen worden breedvoerig aan de tand gevoeld. Behalve ACC zijn dat een bots-preventiesysteem als forward collision warning (FCW) en speed limiter (SL), een geavanceerde vorm van automatische snelheidsbegrenzing.
Van Volvo wordt een 'blind spot information system' in de praktijk getest om de gevaren van de dode hoek in achteruitkijkspiegels het hoofd te bieden. In niet minder dan 1000 voertuigen wordt LDW getest, oftewel hoe bestuurders het best geassisteerd en gecorrigeerd kunnen worden als ze op de snelweg uit de koers raken.
Het lijstje wordt gecompleteerd door nog meer hoogstandjes op het vlak van veiligheid en energie-efficiency. Voor het laatste tekent de fuel efficiency advisor die op Volvo Trucks wordt uitgeprobeerd. Volvo, alsmede Fiat en MAN en VW gaan met 'impairment warning' op de weg. Verkennende systemen op het gebied van mens-en-machinetechnologie worden in BMW en Mercedes beproefd. En ook is er het deelproject 'curve speed warning', waarbij de snelheid met het verdere bochtverloop wordt vergeleken en er eventueel wordt bijgestuurd. Voor dit laatste is Ford verantwoordelijk. De Ford Research & Advanced Engineering Europe-afdeling in Aken is overigens de trekker van het gehele project.
'Curve speed warning' kan overigens ook aan EuroFOT zelf worden toegedicht. Het moet namelijk voorkomen dat technologische verkenningen en innovaties te veel een eigen leven gaan leiden en 'uit de bocht vliegen', bijvoorbeeld omdat het aan bestuurlijk of maatschappelijk draagvlak mankeert. De gedragingen van de 1500 voertuigen en hun bestuurders worden uitvoerig 'gelogd' en geanalyseerd. Ook wordt op grote schaal geënquêteerd. Alles bij elkaar moet daarmee een beeld ontstaan van de praktijkmogelijkheden én acceptatie bij een breed publiek.
Behalve 11 automerken zijn bij EuroFOT zes universiteiten en vier researchinstituten betrokken. Eind 2011 wordt de balans opgemaakt en moet een helder beeld bestaan over welke serieuze voertuigtechnologie deel kan uitmaken van een toekomstig Europees wegverkeerssysteem.
Reactie plaatsen •