Nederlandse kennis over mobiliteitsmanagement wordt toegepast in Travel Plan Plus; een Europees onderzoeksproject in vier Europese landen. Op vier verschillende soorten bedrijventerreinen start binnenkort een pilot met als het doel het energieverbruik van het autoverkeer terug te dringen met minimaal 10 procent.
Dit doel verschilt van veel Nederlandse mobiliteitsmanagement initiatieven waarbij het meestal gaat om het verbeteren van de bereikbaarheid. Het project is een samenwerkingsproject van de Universiteit van Loughborough en adviesbureau Mobycon en heeft een budget van 1 miljoen euro. In de vier Europese locaties worden vervoersplannen opgesteld en mobiliteitsknelpunten aangepakt. Een van de vier locaties is het Arlanda-vliegveld in Stockholm. Hier wordt de komende jaren de bedrijvigheid flink uitgebreid. Tegelijkertijd heeft de Zweedse overheid een ‘hard target op het gebied van CO2-reductie neergelegd’, aldus projectleider Hans Zuiver van Mobycon. Aanleiding voor de luchthaven om samen met omliggende bedrijven te proberen de automobiliteit zoveel mogelijk te beperken. Andere locaties zijn een gebied met onderwijsinstellingen in het Hongaarse Györ, een groot bedrijventerrein langs de snelweg in de buurt van Cambridge in Engeland en een industriegebied in het Spaanse Bages.
In het drukke Cambridge zijn, naast energiebesparing het terugdringen van de kosten voor bedrijven en verbeteren van de bereikbaarheid belangrijke nevendoelen.
Op de Spaanse locatie kwam een energiebesparing uit onverwachte hoek. Op dit bedrijventerrein vlakbij Barcelona zitten vooral toeleveranciers van de auto-industrie. Daar zijn als gevolg van de economische crisis in korte tijd eenderde van de werknemers ontslagen. Problemen met bereikbaarheid of parkeren zijn daar nu niet aan de orde. Ondanks dat de echte pilots nog van start moeten gaan, zijn er al enige lessen te leren, vertelt Zuiver. ‘Er moet een zekere ‘sense of urgency’ zijn bij betrokkenen. Regionaal samenwerken komt alleen van de grond als hiervoor een duidelijke aanleiding is. Daar waar de betrokken partijen deze aanleiding niet onderkennen, komt samenwerking moeilijk tot stand. In Nederland zijn de files vaak de aanleiding. In dit project gaat het vaker om de energiegebruik of de luchtkwaliteit.’
De Nederlandse ervaring die Mobycon meeneemt, is volgens Zuiver van toegevoegde waarde. Op het bedrijventerrein in Spanje komt 98 procent met de auto terwijl de meeste werknemers op minder dan 5 kilometer afstand van het werk wonen. Zuiver: ‘Fietsen doen ze niet; ze vinden het te warm of te koud. Dat het stimuleren van het fietsgebruik bedrijven iets kan opleveren, bijvoorbeeld een lager ziekteverzuim, was daar echt onbekend.’
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •