Europees onderzoek naar effectiviteit campagnes
Een brochure over effectieve bewustwordingscampagnes op het gebied van duurzame vervoermiddelen. Het is een van de tastbare producten die het langlopende Europese onderzoeksproject Max volgend jaar zal opleveren.
Het onderzoeksproject, gestart in 2006, spitst zich vooral toe op ‘zachte’ beleidsmaatregelen als mobiliteitsmanagement, communicatie en marketing. De Vlaamse organisatie Mobiel 21 is een van de trekkers. Daar is men nu bezig met een groot onderzoek naar bewustwordingscampagnes. Uit alle delen van Europa zijn uit diverse beleidsterreinen (gezondheid, verkeersveiligheid en milieu) succesvolle campagnes verzameld, zoals de in Nederland en België succesvolle Bob-campagne. Samen met een Iers communicatiebureau wordt geanalyseerd wat precies de werkzame bestanddelen van die campagnes zijn. ‘We zijn aan het onderzoeken welke boodschappen het best werken om een bepaalde doelstelling over te brengen. Ook kijken we naar de boodschappers’, vertelt Annemie van Uytven van het onderzoeksteam van Mobiel 21. ‘Wanneer moet je inzetten op bekende personen? Wanneer een vrouw, wanneer een man? Dat soort vragen willen we beantwoorden.’ Van veel campagnes zijn evaluaties gemaakt. Toch geven deze vaak geen inzicht in wat precies van invloed is geweest op het succes of falen, vertelt Van Uytven. ‘Dat is ook zeer moeilijk te onderzoeken. Social marketing, het inzetten van bijvoorbeeld verkooptechnieken uit de autobranche voor sociale doeleinden, is een vakgebied dat nog redelijk in de kinderschoenen staat.’ Meer informatie staat op www.max-success.eu
Reactie plaatsen •