Enschede opent Servicehuis Parkeren
In Enschede is officieel het Servicehuis Parkeren in gebruik genomen. Voor het eerst staat nu landelijk geregistreerd hoe lang en op welke plaats een voertuig parkeert. Dat brengt moderne parkeerdiensten als belparkeren en sms-parkeren voor meer gemeenten – en dus ook parkeerders – dichterbij.
De parkeerder kan zelf kiezen op welke manier hij betaalt. Doet hij dat digitaal, dan betaalt hij alleen voor daadwerkelijk geparkeerde tijd. En mensen met een parkeervergunning of ander bijzonder parkeerrecht worden eenvoudig centraal geregistreerd.
Digitaal parkeren
Het Servicehuis Parkeren is een initiatief van een coöperatie van, voor en door gemeenten. Die heeft een gemeenschappelijke infrastructuur ingericht om digitaal parkeren en de handhaving daarop te vergemakkelijken. Dit levert voor gemeenten een kostenbesparing op en het maakt ook de introductie van nieuwe vormen van betalen en controle gemakkelijker
Eenvoudige handhaving
In opdracht van de coöperatie heeft de RDW een landelijk register ontwikkeld waarin parkeer- en verblijfsgegevens vastgelegd kunnen worden. In dit nieuwe register staat op kenteken van wanneer tot wanneer een auto in een bepaald parkeergebied mag staan. Ook bevat het de kentekens van voertuigen die specifieke parkeerrechten hebben, zoals hulpverlenervergunningen, vergunningen voor laad- en losplaatsen en bewonersvergunningen. Registratie gebeurt nog niet voor alle deze voertuigen, maar wel voor de voertuigen die via parkeerproviders als YellowBrick, SMS Parking, Eurowallet, Rabobank/My Order en GreenWheels digitaal een parkeerrecht hebben aangevraagd en betalen. Door een rechtstreekse koppeling met de mobiele handhavingsapparatuur van Sigmax kan de parkeercontroleur/BOA snel een eenvoudig kentekens controleren. En parkeercontroles worden makkelijker doordat niet parkeerbonnetjes maar kentekens gecontroleerd worden.
Voordeel voor gemeenten
Gemeenten kunnen zich op het Servicehuis aansluiten. Door de gemeenschappelijke, landelijke infrastructuur besparen gemeenten ICT- en organisatiekosten. Ook kunnen gemeenten snel en goedkoop moderne manieren van betalen invoeren, zoals sms-parkeren, 'parkeer en bel' en internetparkeren. Aanbieders van parkeerdiensten hoeven immers niet bij 431 gemeenten maar bij één loket aan te sluiten. Dat geeft gemeenten de kans om gedifferentieerde parkeertarieven in te voeren, bijvoorbeeld naar milieu- of andere kenmerken van het voertuig.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Reactie plaatsen •