Elektrische fiets blijft fiets
Het Europees Parlement heeft besloten dat de elektrische fiets blijft gelden als fiets, doordat het vermogen van de elektrische fiets niet wordt vrijgegeven. De belangrijkste reden voor het niet vrijgeven van het vermogen is de verkeersveiligheid.
De Europese Commissie heeft ingestemd met nieuwe regels voor gemotoriseerde twee- en driewielers. Daarin is vastgelegd dat een elektrische fiets (een ‘electric power assisted cycle’, oftewel EPAC) niet als motorvoertuig wordt aangemerkt, mits deze aan een aantal criteria voldoet. Eén daarvan is een gemaximeerd vermogen van 0,25 kW. Een andere criterium is dat een EPAC mag ondersteunen tot maximaal 25 km per uur.
Fietslobby
De fietsindustrie, verenigd in RAI Vereniging, is verheugd dat het Europees Parlement vandaag tegen het vrijgeven van het vermogen van elektrische fietsen heeft gestemd. Samen met de Europese brancheorganisaties Colibi-Coliped en belangenverenigingen zoals de European Cyclist Federation en de Fietsersbond is afgelopen jaar gelobbyd om de regels voor de elektrische fiets niet te wijzigen.
‘De ANWB is tevreden dat er op Europees niveau voor is gekozen om elektrische fietsen tot de categorie van de gewone fietsen te laten horen’, aldus Frans de Kok, senior medewerker beïnvloeding. ‘Er is de nodige discussie over de precieze relatie tussen motorvermogen, acceleratievermogen en daarmee de verkeersveiligheid. Inzichten daarover verschillen. Maar nu het motorvermogen in de regelgeving niet wordt vrijgegeven maar beperkt wordt tot 0,25 kW kan de EPAC als gewone fiets worden gezien. De ANWB ziet dat de EPAC een enorme vlucht heeft genomen en nog steeds neemt in zowel het woon-werkverkeer als in het vrijetijdsverkeer. De elektrische fiets is een serieus alternatief voor de korte afstanden, dat kan bijdragen aan een betere bereikbaarheid van bestemmingen. De fiets helpt ook mee om ouderen langer mobiel te houden. Waarschijnlijk zou het alternatief, bij loslaten van het motorvermogen, zijn geweest dat de EPAC een bromfiets zou zijn geworden, met alle voorwaarden daaromtrent van dien. Dit zou het gebruik ervan zeker nadelig hebben beïnvloed. Met dit besluit over de EPAC is dat in elk geval voorkomen.’
Veiligheid voorop
Belangrijk element in het niet ophogen van het maximaal toegestane vermogen voor dit type voertuigen is het verkeersveiligheidsoogpunt. Een groter vermogen heeft immers effecten op het acceleratievermogen, wat aanvullende eisen stelt op het gebied van voertuigbeheersing. Als deze ontbreken, nemen de veiligheidsrisico’s toe.
Auteur: Julia Breeuwsma
Reactie plaatsen •