Elektrische deelauto’s de weg op
In Den Haag heeft Greenwheels sinds enige weken twee elektrische deelauto’s in gebruik. De auto’s zijn onderdeel van een drie jaar durende landelijke proef met 25 elektrische deelauto's in de vier grote steden. Ook in Amsterdam rijdt al een elektrische deelauto rond.
De auto is een elektrische Peugeot iOn, die een actieradius heeft van ongeveer
Logistieke aanpassingen
Voor de autodeelorganisatie betekent een elektrische auto in de vloot ook aanpassingen. In de periode dat de auto opgeladen wordt, kan de auto niet worden gehuurd. Hoe dat precies in de praktijk gaat, wordt gevolgd in het kader van de proef, legt Borghuis uit. Ook zal op termijn duidelijk worden hoe mensen de elektrische deelauto gaan gebruiken, en hoe men in de praktijk de beperkingen aan de actieradius van de auto ervaart.
Gebruikers positief
Volgens Greenwheels is de elektrische deelauto een aantrekkelijk concept. De aanschaf van een elektrische auto is relatief duur, het gebruik is veel goedkoper dan de benzineauto. Juist deelauto’s worden vaker gebruikt en hebben in korte tijd veel meer kilometers op de teller staan. Bovendien is de gemiddelde rit van de Greenwheels-automobilist kort. Negentig procent van de ritten kan op één acculading worden gereden. Daarnaast staan veel deelautogebruikers heel positief tegenover de elektrische auto.
Subsidie
Den Haag krijgt in totaal 6 elektrische deelauto’s. De proef met in totaal 25 auto’s in de vier grote steden wordt ondersteund met subsidie vanuit de proeftuinenregeling van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Auteur: Eveline Korving
Bij de presentatie van de eerste iOn in Den Haag op 19 mei. (Foto: Greenwheels)
Reactie plaatsen •