Elektrische auto milieubewust laden
Wie met de elektrische auto vanuit Nederland naar Duitsland rijdt, zou wel eens van een milieuvriendelijke automobilist kunnen veranderen in iemand die zelfs meer vervuilt dan een bestuurder van een gangbare benzineauto. Dit valt te concluderen uit een recent rapport van het adviesbureau CE Delft, dat in opdracht van milieuorganisaties Greenpeace, Friends of the Earth en het in Brussel gevestigde Transport & Environment is verricht.
‘Elektrische voertuigen bieden veelbelovende mogelijkheden voor duurzame mobiliteit,’ vertelt ir. Bettina Kampman van CE Delft, ‘maar de duurzaamheid hangt van een aantal factoren af, zoals de vraag welke elektriciteitscentrales de benodigde elektriciteit leveren.’ In het rapport ‘Green power for electric cars’ is onder meer bekeken hoe schoon de elektrische auto functioneert in Duitsland, Engeland en Frankrijk. Uit de betrokken scenario’s blijkt dat als er in de EU in 2020 31 miljoen elektrische auto’s zouden rondrijden, de stijging van de energievraag beperkt blijft tot hooguit 3 procent. Of het milieu hiermee winst boekt, hangt onder meer af van het tijdstip waarop het opladen gebeurt. ‘Als het opladen ’s nachts plaatsvindt, zullen de basislastcentrales harder moeten draaien,’ aldus Kampman, ‘In Duitsland praat je dan vooral over zwaar vervuilende bruinkoolcentrales. Het zou beter zijn om elektrische auto’s op te laden op een moment dat er een overschot aan duurzame energie is.’ Volgens Kampman is er al software in ontwikkeling om een dergelijk ‘smart grid’ gestalte te geven. Het zou met een dergelijk systeem mogelijk zijn om bijvoorbeeld alleen te laden met windenergie, en niet met kernenergie, en dat op willekeurige tijdstippen ergens in de nacht. Een slimme sturing zou ook kunnen regelen dat de accu’s van elektrische auto’s te gebruiken zijn als opslagmiddel van de fluctuerende duurzaam opgewekte elektriciteit.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •