Eindhoven besteedt met PPS parkeergarages uit
Eindhoven doet drie parkeergarages de deur uit. Althans het onderhoud en de exploitatie daarvan. Deze vorm van publiek/private samenwerking - vastgelegd voor een periode van dertig jaar en totstandgekomen na openbare aanbesteding - is uniek voor Nederland. Tariefsbepaling blijft wegens de samenhang met het overige verkeers- en vervoersbeleid en de ruimtelijke ordening in handen van de gemeente.
Glad ijs? 'Juist!', roept commercieel directeur Rob Ebbing van zakelijk partner Parkeer Management Nederland (PMN) op bijna enthousiaste toon. 'PPS is succesvol als partijen hun onderlinge sterkten en zwakten erkennen', zegt hij. Zowel gemeente als PMN reppen van een win/win-situatie.
Voor de gemeente is voor een periode van dertig jaar de betaling verzekerd van de erfpachtcanon van de drie garages, samen in totaal 2200 plaatsen. Voor PMN is een compensatieregeling vastgelegd ingeval parkeeromzetten kelderen. Stijgt de omzet daarentegen boven verwachting, dan deelt de gemeente Eindhoven op basis van een 'profit sharing'-regeling daarin mee. 'Op deze manier hebben partijen op basis van gelijkwaardigheid het beste bod op tafel kunnen krijgen. Zoiets is op het vlak van parkeren en parkeerexploitatie niet eerder vertoond', aldus Ebbing. Dat de Eindhovense 'deal' voor PMN ook van strategisch belang is, steekt hij niet onder stoelen of banken. PMN kreeg tot nu toe niet echt voet aan de grond in de zuidelijke provincies. Eindhoven kan zo een bruggenhoofd worden voor verdere ontwikkeling. Totaal exploiteert PMN nu landelijk zestig parkeeraccommodaties met samen 27.000 parkeerplaatsen.
De gemeente ziet het contract als een manier om het parkeerproduct te professionaliseren. De exploitatie van de drie garages (Mathildelaan, Witte Dame en Kennedyplein) komt nu in één hand. Mocht PMN in de stad nieuwe garages verwerven, dan moeten deze in de PPS-constructie worden ingebracht. Bouwt of verwerft de gemeente zelf een garage, dan mag zij die zelf beheren. Maar bij privatisering door de gemeente heeft PMN een 'eerstgeboorterecht'.
Monitor
Of parkerend Eindhoven gelukkig is met de nieuwe constructie, wordt van jaar tot jaar gevolgd via een kwaliteitsmonitor. Gediend is de consument in elk geval met een dynamisch parkeer-, reis- en informatiesysteem, PRIS. Uiterlijk eind 2006 vervangt zo’n systeem het actuele statische model waarin automobilisten op straat alleen maar kunnen zien of garages al dan niet vol zijn, zo meldt B. van Hussen namens de gemeente.
Wethouder Ad Pastoor ziet de winst niet per se in geldbesparing. Hij beklemtoont de principiële en praktische aspecten van de PPS-overeenkomst. Parkeerexploitatie is in zijn ogen een commerciële aangelegenheid, hetgeen volgens hem in beginsel niet de sterkste kant van een gemeente is. Veeleer liggen de belangen op het vlak van zekerheid, continuïteit en kwaliteit. Pastoor verwacht een oplopende bezettingsgraad, onder meer dankzij het PRIS.
Ten slotte is in de PPS vastgelegd dat de gemeente het garageparkeren zal aanmoedigen. Dat past overigens in het bestaande beleid. Zo werden eerder dit jaar straattarieven verhoogd en bleven die in de garages gelijk. Ook worden vanaf nu rond de garages geen nieuwe straatplaatsen gerealiseerd.
Reactie plaatsen •