Effect reisinformatie op bereikbaarheid overschat (VK 2/2015)
Gebruik van reisinformatie in het woon-werkverkeer helpt minder goed tegen files dan verwacht. Automobilisten houden vaak vast aan hun gewoonten. Wel maakt het uit welke informatie automobilisten gebruiken en wanneer ze die gebruiken.
Dit concludeert NWO-onderzoeker Giselle de Moraes Ramos in haar dissertatie 'Dynamic Route Choice Modelling of the Effects of Travel Information using RP Data' waarop zij promoveerde aan de TU Delft. De Moraes Ramos achterhaalde via GPS-apparatuur, reisverslagen en interviews negen weken lang de routes van 32 reizigers die te maken hebben met files. Een deel kreeg 'betaalde' informatie en een deel kon alleen gratis verkeersinformatie raadplegen via bijvoorbeeld de radio en panelen boven de weg. Uit het onderzoek blijkt dat naarmate de reisinformatie gedetailleerder is, reizigers gevoeliger zijn voor deze informatie. Ook de informatie op de variabele informatiepanelen boven de weg beïnvloeden het gedrag van automobilisten, hoewel er nog weinig te zeggen is over het exacte gebruik van deze informatie.
Ook blijkt dat reizigers die enkel voorafgaand aan hun rit informatie raadplegen, significant minder gevoelig zijn voor reistijd dan reizigers die dat niet doen. Geïnformeerde reizigers lijken er als het ware mentaal op voorbereid dat ze mogelijk tijd zullen verliezen. De deelnemers raadpleegden reisinformatie meestal bij het instappen van de auto en niet thuis of op kantoor. Vervolgens blijkt dat mensen vasthouden aan hun gewoonten. Zelfs wanneer de vertragingen groter zijn dan verwacht, blijven de reizigers op de geprefereerde en geplande routes. Ze veranderen alleen van routes als bijvoorbeeld te laat komen voor hen echt geen optie is of als er sprake is van extreme omstandigheden.
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •