Eerste trein- en busvarianten voor Kamperlijn verkend
De eerste verkenning naar het toekomstige openbaar vervoer op de Kamperlijn is afgerond. De kosten en baten van verschillende trein- en busvarianten zijn hiervoor globaal met elkaar vergeleken. Na deze verkenning volgt nader onderzoek naar de exacte kosten, exploitatiemogelijkheden en ruimtelijke effecten. In het voorjaar van 2013 zou een voorkeursvariant bekend moeten worden.
In de verkenning is onder meer gekeken naar: voortzetting van de huidige verbinding met lightrail materieel; de inzet van lightrail materieel met meer haltes en hogere frequentie; de ombouw van de spoorbaan tot busbaan en naar de inzet van bussen op het bestaande wegennet.
Tram van de baan
Deze verkenning volgt op een mislukte concessie voor een tram op de Kamperlijn. Daarop zijn de provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen en ProRail een onderzoek gestart naar de mogelijkheden voor andere vormen van hoogwaardig openbaar vervoer op de huidige spoorlijn tussen Zwolle en Kampen.
Met deze verkenning hebben de colleges van de provincie en de gemeentes een eerste indruk van de mogelijkheden. Voordat er een voorkeursvariant bepaald kan worden, is nog nader onderzoek nodig naar de exacte kosten, de exploitatiemogelijkheden en de ruimtelijke en economische effecten. Als input voor het vervolgonderzoek wil het bestuur vooral ook de denkbeelden en vragen van Staten en raden betrekken.
Naast het onderzoek naar de trein- en busvarianten is ook onderzoek verricht naar de kosten en baten van het doortrekken van de tram naar locaties in Zwolle en Kampen. Daarvoor is een aantal locaties gevonden, zoals Deltion en Oosterenk, maar investeringskosten (20 tot 30 miljoen euro per kilometer) lijken te hoog om terug te verdienen, aldus de rapporteurs.
Voorkeursvariant Kamperlijn
De provincie, de gemeenten Zwolle en Kampen en ProRail willen in het voorjaar van 2013 een nieuwe voorkeursvariant voor het vervoer op de Kamperlijn presenteren. Totdat er een definitieve keus wordt gemaakt voor het vervoer op de Kamperlijn blijft de huidige trein tussen Zwolle en Kampen rijden door een verlenging van de huidige concessie.
Auteur: Joske van Lith
In de verkenning naar hoogwaardig openbaarvervoer op de Kamperlijn is onder meer een sfeerimpressie gemaakt van een halte Kampen-Oost
Reactie plaatsen •