Eerste Superbus rijdt op 25 juni
De Superbus zal de nieuwsgierigheid van een gemiddelde Ferraririjder prikkelen en hem kunnen verleiden tot het maken van een ritje. Dat is de stellige overtuiging van hoogleraar Wubbo Ockels, een van de drijvende krachten achter het Superbusproject. Op 25 juni wordt de bus aan het publiek getoond. De locatie wordt nog bekend gemaakt.
De Superbus wordt een elektronisch geleid wegvoertuig waardoor het met grote precisie over de weg gaat. Uiteraard niet tussen het gewone verkeer, maar over een vrije busbaan. In lengte vergelijkbaar met een gemiddelde autobus, maar in vormgeving meer overeenkomend met een extreem verlengde ‘party limousine’. In tegenstelling tot de Amerikaanse stretched limo zal de Superbus supermilieuvriendelijk zijn. Het concept krijgt steeds meer gestalte. Tijdens een bijeenkomst van Connexxion over het milieugezicht van deze vervoerder, was de Delftse hoogleraar Wubbo Ockels een van de sprekers. Hij kondigde zonder enig voorbehoud aan dat de Superbus op 25 juni aan het publiek wordt getoond. Rijdbaar. Als mogelijke introductieplaats gaan de initiatiefnemers nu uit van een - voor Nederlanders -makkelijk bereikbare plaats. Dat wordt waarschijnlijk een locatie in Friesland. Daar komt mogelijk ook een deel van het testgebied van de Superbus te liggen. Dat is nog toekomstmuziek, zo benadrukken Connexxion en TU Delft/Ockels, die hopen dat Superbus ooit een razendsnelle verbinding van Amsterdam door Noord-Holland, over de Afsluitdijk naar Leeuwarden gaat vormen. Op dit tracé ziet Connexxion op korte termijn een praktische toepassing voor de Superbus, omdat op de Afsluitdijk langzamerhand een verkeersinfarct dreigt. Maar dan moet nog veel weerstand worden overwonnen, vooral bij de landelijke politiek. Op regionaal niveau is men meer overtuigd van de mogelijkheden van de supersnelle wegverbinding. Net zoals van de inmiddels afgeblazen Zuiderzeelijn, hopen de noordelijke provincies dat Superbus een stimulans voor hen zal zijn.
Reactie plaatsen •