Eerste schouw op snelweg van motoronveilige vangrails
In de provincie Drenthe startte op 24 maart de eerste schouw van de vangrails op het snelwegennet. Doel van de inspectie is om motoronvriendelijke vangrailsituaties te categoriseren. Een vangrail in de eerste categorie zou onmiddellijk moeten worden aangepast. Wim Taal van de motorrijdersactiegroep (MAG) hoopt dat de eerste motorvriendelijke vangrails binnen een halfjaar op het snelwegennet zichtbaar zullen zijn.
De schouw op het snelwegennet vloeit voort uit gesprekken die de motorrijdersactiegroep eind oktober vorig jaar voerde met verkeersminister Karla Peijs. In haar vonden de motorrijders een pleitbezorgster voor meer aandacht voor de veiligheid van motorrijders bij wegontwerp en weginrichting. Na een eerste pilot op het Utrechtse provinciale wegennet, zijn nu de rijkswegen aan de beurt voor een inventarisatie van gevaarpunten. Volgens Wim Taal zal de aandacht vooral uitgaan naar de vangrails in bochten en bij op- en afritten. Maar ook naar eventuele overbodige vangrails. ‘Soms wordt een geleiderails aangelegd om een opject te beschermen. Je kunt dan ook kijken of het object kan worden verplaatst.’
De Drentse schouw zou moeten leiden tot een blauwdruk voor de aanpak van voor motorrijders gevaarlijke wegsituaties op de snelwegen in de resterende provincies in Nederland. Bovendien moet de inspectie een indruk geven van het budget dat nodig zal zijn om het Nederlandse snelwegennet te voorzien van motorvriendelijke geleiderails. In het verkeer komen jaarlijks zo’n tien motorrijders om door een ongeval bij een vangrail. Het aantal motorrijderongevallen in Nederland ligt overigens wel iets lager dan het Europees gemiddelde.
Ook op Europees vlak boeken de Nederlandse motorrijders, verenigd in de Europese motororganisatie FEMA, succes. In samenwerking met Europarlementariër Corien Wortmann-Kool wordt op 19 april een informatieavond georganiseerd voor leden van het Europese Parlement en de Europese Commissie waar tevens de resultaten worden gepresenteerd van een Spaanse test van motorvriendelijke vangrails. Wat op voorhand uit deze test al blijkt, aldus Taal, is dat geleiderails die voldoen aan Europese norm 1317 na het plaatsen van een motorvriendelijke onderplank nog steeds voldoen aan de gestelde normcriteria. In Nederland worden motoronvriendelijke geleiderails tot nu toen met name veiliger gemaakt door het plaatsen van een onderplank aan de bestaande geleiderail. Intussen zijn er ook motorvriendelijke geleiderails op de markt die al door de producent zijn voorzien van een onderplank.
Reactie plaatsen •