Eerste proefrit duurde 18 dagen
Goederenvervoer per rail tussen China en West-Europa heeft toekomst. Niet alleen China, maar ook het gebied rond de Perzische Golf voeren hun export naar West-Europa snel op. Er tekenen zich twee parallelle, concurrerende hoofdroutes af; een noordelijke en zuidelijke.
De noordelijke as, loopt van China, via Rusland en Slowakije naar West-Europa. Deze verbinding bestaat al, maar is voor een groot deel aan modernisering toe. Bovendien wil Rusland met zijn eigen breedspoor toegang krijgen tot de Europese markt. De tweede railas loopt zuidelijker, van China via Kazakstan en Turkije naar West-Europa. Op deze route zijn nog ontbrekende schakels en nieuwe zijtakken in aanleg. Deze route, deels via het tracé van de middeleeuwse Zijderoute, is modern en hoogwaardig uitgevoerd dankzij financiering door olielanden. Opkomende landen, als Iran en Kazakstan, investeren fors in hun uitdijende railnetten. In Kazakstan, 100 maal zo groot als Nederland, bestond al een enorm spoornet uit de tijd van de Sovjet-Unie. Dankzij Duitse samenwerking was Iran al een spoorwegnatie van formaat, maar heeft daar de afgelopen vier jaar nog eens ruim
Spoorwegtunnel Bosporus
Nieuw is de snelle voortgang bij het onderling verbinden van deze netten en de samenwerking gericht op de totstandkoming van lange, intercontinentale goederenlijnen. Nog dit jaar wordt proefgereden over een nieuwe spoorverbinding tussen China en Turkije, via Iran. In februari werd de financiering geregeld voor aanleg van een lijn van
Slowaakse containeroverslagterminal
De noordelijke ‘Russische’ route krijgt vorm door de
Auteur: Joske van Lith
Turkse dieseltrein nabij Izmir
Reactie plaatsen •