Eerste nominaties bekend voor de Nationale Verkeerskunde Prijs
De scripties van het duo Chris Munneke en Henk Doeke van Waveren van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL) en van Jacky Lodewijks van de NHTV in Breda zijn door een vakkundige jury genomineerd voor de eerste Nationale Verkeerskunde Prijs. Tijdens het jaarlijkse VTL-congres op 22 november geven de genomineerden een presentatie van hun bevindingen waarna het publiek een winnaar zal aanwijzen.
De NHL-studenten hebben een modelstudie uitgevoerd naar de toekomstige bereikbaarheid van de stad Leeuwarden vanuit het zuiden. De bereikbaarheid van de Friese hoofdstad vanuit het zuiden is een probleem waarvoor tevergeefs diverse oplossingen zijn bedacht. Het bedrijf Ballast Nedam opperde een studie naar een spooromlegging, waarbij de spoorbrug voor treinen uit Sneek en Harlingen ook gebruikt kan worden voor de trein uit Zwolle. De vrijkomende spoorbrug zou dan een andere verkeerskundige functie kunnen krijgen. De haalbaarheid van dit scenario werd vorig jaar als onderzocht door een groep NHL-studenten Civiele Techniek. Munneke en Van Waveren namen dit en enkele andere scenario’s mee in een modelstudie.
Jacky Lodwijks van de NHTV uit Breda richtte zijn onderzoek op het ov en dan met name op de vraag of ov-netwerken aansluiten bij de ontwikkeling van polycentrische steden. Dat wil zeggen: in steeds meer steden ontstaan diverse subcentra, naast het traditionele centrum. Lodwijks onderzocht in hoeverre het ov in deze nieuwe centra aansluit bij de wensen en behoeften van de reizigers in deze zogenaamde netwerksteden.
De conclusie van de Noordelijke Verkeerskunde-studenten is dat het verkeer vanuit het zuiden naar Leeuwarden zonder maatregelen in 2020 stil zal komen te staan. Uit de mogelijkheden van de spooromlegging komt een combinatie van spoor en autoweg met het oog op de toekomst als beste uit de bus.
Jacky Lodewijks constateert dat de traditionele benadering van radiale (interstedelijke) ov-lijnen niet meer voldoet als het gaat om ov-voorzieningen in netwerksteden. Hij geeft tevens een denkkader aan voor de ontwikkeling van nieuwe ov-netwerken die succesvol aansluiten bij de reizigersbehoefte. Daartoe moet onder meer op voorhand een aantal strategische keuzen worden gemaakt. Bijvoorbeeld moet het ov voorzien in een noodzakelijke behoefte of moet het concurreren met de auto.
Reactie plaatsen •