Eerste Maritieme Strategie
Met de grootste haven van Europa, een nationale binnenvaartvloot met het grootste Europese marktaandeel, de bouw van superjachten een offshore- en waterbouwsector die behoren tot de wereldtop, is het nog niet vanzelfsprekend dat Nederland een toppositie behoudt. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft daarom op 15 januari de allereerste ‘maritieme strategie’ naar de Kamer gestuurd.
De minister noemt de maritieme strategie uniek, omdat het tot stand is gekomen in samenwerking met alle maritieme partners.
De Nederlandse maritieme cluster is actief op alle continenten en omvat binnenvaart, havens, maritieme dienstverlening (inclusief maritiem onderwijs- en kennisinstituten), maritieme toeleveranciers, offshore, scheepsbouw, visserij, waterbouw, watersportindustrie en zeescheepvaart.
Dit cluster, inclusief het havenindustrieel complex, zorgt voor 7,3 procent van het bruto nationaal product en voor werkgelegenheid van bijna 440.000 personen (5 procent van de werkgelegenheid in Nederland).
De maritieme strategie is opgebouwd uit 6 thema’s:
Human Capital: inzet is dat meer jonge mensen kiezen voor een maritieme opleiding en beroep. Goed onderwijs, herkenbaarheid en een positief imago over de cluster zijn hierbij essentieel.
Innovatie: voor een goede kennisbasis is intensieve samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen en overheid belangrijk. De overheid creëert bijvoorbeeld meer experimenteerruimte voor innovatieve scheepstypen.
Handel: een aantrekkelijk vestigingsklimaat met een Europees en mondiaal gelijk speelveld is van belang om handel te drijven. De overheid zet in op Europese richtsnoeren voor zeehavens, eenduidige internationale regelgeving en internationale samenwerking tussen inspectiediensten.
Bereikbaarheid: hierbij gaan overheid en bedrijfsleven zich inspannen voor een naadloos transportnetwerk en integratie van maritiem vervoer in de logistieke keten.
Veiligheid en Milieu: overheid en bedrijfsleven zetten in op veilige en schone schepen. Het bedrijfsleven en vaarweggebruikers werken aan het terugdringen van de menselijke factor bij ongevallen.
Veiligheidsdreigingen en Stabiliteit: bij bedreigingen van Nederlandse maritieme belangen op zee en in kustgebieden is (inter)nationale samenwerking tussen civiele en maritiem-militaire actoren noodzakelijk.
Samenwerken NGO's
Uitdagingen op maritieme kernthema’s worden steeds complexer, daarom wordt binnen de Maritieme Strategie niet alleen samengewerkt tussen de rijksoverheid, werkgevers en werknemers, maar ook tussen decentrale overheden, kennis- en onderwijsinstellingen en NGO’s op het gebied van bijvoorbeeld natuur, milieu en gezondheid.
Foto: https://beeldbank.rws.nlRijkswaterstaat/Harry van Reeken
Reactie plaatsen •