Eerste internationale conferentie over fietsveiligheid
Voor het eerst kwamen wetenschappers en beleidsmakers uit Europa bijeen voor een internationale conferentie over fietsveiligheid. Onderzoek naar dit onderwerp kent nog de nodige witte vlekken, zo bleek op 7 en 8 november in Helmond.
Wat gebeurt er nu echt bij een ongeluk of een bijna ongeluk, dat was een van de vragen die zo’n 40 à 50 wetenschappers en beleidsmakers uit Europa op deze conferentie voorgelegd kregen. ‘Naturalistic driving’, een onderzoeksmethode die met camera’s en sensoren in de auto langere tijd bestuurders volgt, geeft daar een aardig beeld van. Deze methode blijkt ook geschikt om toe te passen op de fiets. Zo volgde de Zweedse onderzoeker Marco Dozza een groep fietsers en bracht opmerkelijke ongelukken en bijna-ongelukken aan het licht. Een fietser die tegen een hek aan rijdt, blijkt met zijn mobiel in de weer. Bij de TU in Berlijn is men bezig met onderzoek naar de elektrische fiets, waarvoor ook camera’s op de fiets worden gebruikt.
Fietshelmen
Over welke maatregelen effectief zijn, zijn vaak de nodige vragen. Niels Bogerd van TNO, gaf namens de deelnemers in het Europese HOPE-project (Helmet OPtimization in Europe) een samenvatting van onderzoeksresultaten over de effectiviteit van fietshelmen. Dat bleek nogal gevarieerd: van een vermindering van hoofdletsel met 88 procent tot het juist vergroten van het risico op letsel, omdat automobilisten dichter langs een fietser rijden als deze een helm op heeft.
Hoopvol
De meest hoopvolle initiatieven kwamen van de auto-industrie. Volvo heeft een auto op de markt met een voetgangersairbag en een automatisch remsysteem. De aan het eind van de International Cycling Safety Conference gepresenteerde fietsersairbag trok de meeste aandacht. De airbag kan samen met een automatisch remsysteem zorgen voor een belangrijke vermindering van het aantal overleden en zwaargewonde fietsers. Én hij werkt ook goed ter bescherming van voetgangers.
Vervolg
De eerste International Cycling Safety Conference, een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, TNO, Fietsberaad, SWOV en de TU Delft, krijgt waarschijnlijk volgend jaar een vervolg.
Auteur: Julia Breeuwsma
Reactie plaatsen •