Eerste Haagse Randstadrailvoertuig ziet daglicht
Het eerste Haagse RandstadRailvoertuig is op 2 maart onthuld door Bruno Bruins, regiobestuurder Verkeer en Vervoer van het Stadsgewest Haaglanden en Henk Waling, projectleider RandstadRail HTM. Dit eerste voertuig van een serie van 50, gaat vanaf september rijden op het traject Zoetermeer - Den Haag centrum.
RandstadRail is een lightrailverbinding tussen de steden Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer. RandstadRail gaat rijden op het traject van de huidige Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn. In Den Haag rijdt RandstadRail door op de (deels aangepaste) tramtrajecten naar Den Haag-Zuidwest. In Rotterdam rijdt RandstadRail door op het metrotraject richting Slinge.
Het Stadsgewest Haaglanden en HTM kozen in april 2004 het Franse bedrijf Alstom Transport voor de levering van 50 lightrail-voertuigen voor het traject Den Haag Zuidwest-Zoetermeer (Oosterheem). Inwoners van Haaglanden maakten uiteindelijk de keus voor de vormgeving van de kop, de kleurstelling van het exterieur( een meerderheid koos voor blauw in plaats van rood), de bekleding van de stoelen en de vloer. Het nieuwe voertuig kan twee richtingen uit rijden en beschikt over vijf brede instapdeuren aan weerskanten. Door de lage instap is het voertuig goed toegankelijk voor ouderen, minder validen en mensen met bagage. Het voertuig is licht en transparant en voorzien van klimaatbeheersing. Op 3 september dit jaar gaat RandstadRail van start op het traject Zoetermeer Oosterheem - Den Haag centrum. In december volgt het traject Zoetermeer centrum - Den Haag en rijdt RandstadRail verder in Den Haag naar respectievelijk De Uithof en Loosduinen. HTM is de exploitant voor beide trajecten. Het Stadsgewest Haaglanden is de opdrachtgever.
RandstadRail wordt in verschillende fases in gebruik genomen. In september van dit jaar gaat RandstadRail ook rijden tussen Rotterdam en Den Haag tot het eindpunt van de huidige Hofpleinlijn. Eind 2008 sluit RandstadRail aan op Rotterdam Centraal en vervolgens wordt de aansluiting met het metronet richting Slinge gemaakt. Op het traject tussen Zoetermeer en Rotterdam gaat een snelle bus rijden die bij de halte Rodenrijs aansluit op RandstadRail richting Rotterdam.
Reactie plaatsen •